• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Jutut Uutiset

Terroristin karu mielenmaisema

Elias Krohn kirjoittanut Elias Krohn
9.12.2012
kategoriassa Uutiset
Lukuaika: 3 min
Anna Veijalainen

Anna Veijalainen näyttelee Gudrun Enssliniä. Kuva: Kirsi Reinola.

 

Anna Veijalainen

Saksan Liittotasavallan kaupungeissa 1960–70-luvulla terrorisoinut Punainen armeijakunta (RAF) tarjoaa yhä ehtymätöntä lähdemateriaalia useiden taiteenalojen harjoittajille. Helsingissä KokoTeatteri esittää nyt uudelleen lämmitettynä vuonna 1997 ohjelmistossaan ollutta monologia Ei muistomerkkiä Gudrun Ensslinille.

Enssliniä esittää Anna Veijalainen, kuten myös 15 vuotta sitten. Osalavasteena on silloisesta esityksestä tehty televisiotallenne, jonka kautta Gudrun keskustelee 15 vuotta nuoremman itsensä kanssa.

Uhmaa eristyssellissä

Ensslinin monologi on fiktiivinen, mutta perustuu tosiasioihin. Se on peräisin Christine Brücknerin kirjoittamasta teoksesta Jos olisit puhunut Desdemona: tyytymättömien naisten pitämättömiä puheita (suomentanut Anja Meripirtti).

Tapahtumapaikkana on Stammheimin vankilan eristysselli vuonna 1977, Ennslinin itsemurhan edellä. Terroristijärjestön taru näyttää olevan lopussa: Sen johtokolmikko on otettu kiinni. Heistä Ulrike Meinhoff on jo tehnyt itsemurhan, ja Andreas Baader on toisaalla samanlaisessa tilanteessa kuin Ensslin.

Tekstistä ja Veijalaisen esityksestä kuvastuu hyvin Ensslinin äärimmäinen uhma ja periksiantamattomuus umpikujaankin jouduttuaan. Hän sanoo huutavansa, kunnes hänen suussaan ei ole enää yhtään hammasta, ja puhuu ”totaalisesta kieltäytymisestä”, mikä merkitsee jopa virtsaamasta kieltäytymistä. Kyyneleitä hänen kasvoillaan ei nähdä.

Toisaalta kovuudestaan huolimatta terroristikin on yksi meistä, tämän maailman ja yhteiskuntajärjestelmän tuote. Pappilan tytär Ennslin kysyy monologissa vanhemmiltaan, millaisia toiveita nämä vaalivat, kun panivat alulle ”apupapin pappilan pentukatraan”.

Taustatiedot tarpeen

Terrorismin pohtimisessa ei pidä jäädä yksilötasolle. Monologi valottaakin jonkin verran myös sitä yhteiskunnallista tilannetta, jossa RAF sai alkunsa ja toimi. Ensslin tuo esiin kapitalismiin erottamattomasti kuuluvan väkivallan: sotien ja poliisiväkivallan lisäksi, joiden vastustuksessa RAF:n juuret paljolti olivat, myös esimerkiksi liikennekuolemat ja itsemurhat.

Terrorismi oli ratkaisuyrityksenä tuhoon tuomittu. Punaisen armeijakunnan tarina tulee kiteytetyksi lauseessa: ”Me heittäydyimme historian rattaisiin ja jäimme pinnojen väliin.”

etsintäkuulutusNäytelmä on lyhyt, noin kolme varttia, ja vaatii katsojalta tiukkaa keskittymistä. Myös Punaisen armeijakunnan taustojen ja toiminnan tuntemuksesta on apua, sillä historialliseksi johdatukseksi monologista ei ole. Katsojat saavat sentään ennen esitystä luettavakseen Punaiseen armeijakuntaan ja Enssliniin johdattavan monisteen. Parhaassa tapauksessa näytelmä saattaa innostaa aihetta tuntemattoman hankkimaan lisätietoja.

Esimerkiksi viime vuosien kouluampumiset ja Oslon joukkomurha saavat näytelmän tuntumaan tänäkin päivänä ajankohtaiselta – samoin se, että elämme yhä samanlaisessa tai jopa pahemmassa sotien ja eriarvoisuuden maailmassa kuin Punaisen armeijakunnan aikaan.

RAF muuttui aaveeksi

Tämä ei kuulu enää KokoTeatterin näytelmän arviointiin, mutta tulkoon silti sanotuksi: terrorismiin liittyy myös sellainen puoli, jota tuskin koskaan aihetta käsittelevissä näytelmissä tai elokuvissa edes sivutaan: salaisten palvelujen ja muiden valtiollisten elinten rooli terrorismin tuottajina tai siihen yllyttäjinä. Tiettävästi Punainen armeijakuntakin oli alusta alkaen viranomaisten soluttama, ja myöhemmin, niin sanotun kolmannen sukupolven aikaan, se muuttui ”aaveeksi”, josta ei tiedetty, keitä siinä toimi. Aave suuntasi 1980-luvun lopulla ja 1990-luvun alussa iskunsa tarkasti vartioituihin korkea-arvoisiin henkilöihin, joista eroonpääseminen oli pikemminkin oikeisto- kuin vasemmistopiirien intresseissä. Kun vuosien jälkeen kameroiden eteen tuotiin ”katuva terroristi”, tämä osoittautui poliisin vanhaksi tiedonantajaksi.*

Saksaa enemmän tämän kaltaisista ja paljon uskomattomammista kuvioista on näyttöä Italiasta, mutta myös useasta muusta Euroopan maasta. Kuka näytelmäkirjailija tarttuisi sveitsiläisen yliopistotutkijan Daniele Ganserin kirjaan Naton salaiset armeijat: operaatio Gladio ja terrorismi Länsi-Euroopassa (Like ja Rauhanpuolustajat 2009)?

 

KokoTeatteri: Ei muistomerkkiä Gudrun Ensslinille. Näyttelijä Anna Veijalainen, ohjaava silmä Maria Oiva, tekniikka Joonas Genral, äänisuunnittelu Mikko Hynninen. Alkuperäisen version ohjaus Mikko Roiha. Esityksiä 19.12. saakka.

 

* Lähteitä:

Hannu Yli-Karjanmaa: Valtiot ja terrorismi. Multikustannus 2008.

Gerhard Wisnewski, Wolfgang Landgraeber, Ekkehard Sieker: Das RAF-Phantom. Neue Ermittlungen in Sachen Terror. Knaur 1992.

Avainsanat: Andreas BaaderAnna VeijalainenChristine BrücknerDaniele GanserGudrun EnsslinJos olisit puhunut DesdemonaKokoTeatteriPunainen armeijakuntaRAFUlrike Meinhoff

Uusimmat

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

17.5.2025

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info