• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kauppa
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kauppa
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Jutut Uutiset

Kuolevan työn äärellä

Suvi Auvinen kirjoittanut Suvi Auvinen
12.9.2016
kategoriassa Uutiset
Lukuaika: 2 min
Kuolevan työn äärellä

TYÖ 4.0 jättää surumielisen mutta helpottuneen olon – me olemme kaikki samassa veneessä.

TYÖ 4.0 – Tulevaisuuden työn lanseeraustilaisuus järjestettiin 9. syyskuuta. Astoria-salissa Helsingissä. Kutsu tapahtumaan oli kryptinen: se lupasi tapaamisen uuden työn ruumiillistuman kanssa, kuohuviinitarjoilun, sukupuuttoon kuolevan työn näyttelyn, tulevaisuuden työn paljastamisen ja manifestin.

Todellisuuden tutkimuskeskuksen töitä on vaikea kuvailla. Esitystaiteen kollektiivin teokset ovat omaleimaisia, mutta kaikki hyvin erilaisia. Todellisuuden tutkimuskeskus käyttää esitystaidetta välineenä hahmottaa ja tutkia ympärillämme tapahtuvia yhteiskunnallisia muutoksia ja liikkeitä. Työtä kollektiivi on tutkinut kymmenen vuoden ajan, ja TYÖ 4.0 oli tämän tutkimuksen lopputulosta.

Kuten muutkaan kollektiivin teokset, ei TYÖ 4.0 ole klassisen teatteriesityksen muodossa, vaan se on enemmänkin tapahtuma, jossa yleisö haahuilee ympäriinsä kokemassa haluamiaan asioita.

Kuva, jonka Todellisuuden tutkimuskeskus piirtää nykytyöstä, on kipeä. Nykytyön ruumiillistuma on Panda, kasvot valkoisina ja silmät mustina ympäriinsä levottomana ravaava hahmo, joka on aina töissä. Panda näyttää enemmän pukuun sullotulta luurangolta kuin pandalta. Pandoja parveilee katsojien seassa keskustelemassa työstä. Työn ja vapaa-ajan ero on Pandan elämästä kadonnut, mutta se on ihan okei, vakuuttaa Panda, sillä Panda rakastaa työtään. 




Tilaisuutta valvoo pahvinen Karl Marxin kuva, joka pitää puheen. Puhetta ei kuitenkaan kuulu, sillä kaikki meistä tietävät mitä sanottavaa Marxilla työstä on. Marxin kuva on kaadettava uuden työn tieltä, ja skoolatessamme kuohuviinillä Marx jätetään yksin. Astoria-saliin on levittäytynyt kuolevan työn näyttely, jossa Pandat esittelevät meille erilaisia työntekijöitä. Köydellä rajatuilla alueilla on niin turhaa tietoa ulkoa opetellut ja sitä meille luetteleva Panda kuin porvarillista elämäntapaa ylläpitämään pyrkinyt työtön taiteilijakin. Kuntouttavaa työtoimintaa tekevä Panda seisoo kunnantalon kellarissa pitämässä yksin levyraatia, ja näin toimimalla kuntoutuu hetkessä takaisin työelämään. 

Klassisen duunarin kuvana on työhaalareissaan eväitä syövä mies, joka ei puhu mitään.



Marx on kaadettu lavalla, ja me keräännymme kuuntelemaan Pandan puhetta, joka voisi olla hallituksen kiky-höpinää. “Onko tässä puheessa ideana se, ettei tästä tajua mitään?” kuiskaa takanani oleva henkilö toiselle. “On”, tämä vastaa. Pääsemme myös mukaan älyttömään kokoukseen, jonka aikana yksi Pandoista saa vihdoin hermoromahduksen ja sanoo juuri ne sanat, jotka jokainen meistä haluaisi huutaa turhassa palaverissa istuessamme: “Mä haluaisin vaan tehdä mun töitä! Onks nää strategiapalaverit joku saatanan uusi kansalaisten hallintamuoto, ettei vaan tuu paniikki?!”



Ilta tiivistyy odotukseen uuden työn julkistamisesta. Meidät ohjataan parvelle katsomoon, tunnelma on jännittynyt. 

Lopulta raskaat samettiverhot väistyvät kitisten lavan edestä. Lava on tyhjä. Me taputamme ja hurraamme, kunnes saliin laskeutuu hiljaisuus. Katsomme tulevaisuuden työtä, tyhjää näyttämöä jossa ei tapahdu mitään. Verhot sulkeutuvat, ja kasvonsa puhdistaneet Pandat saapuvat tuomaan meille manifestin. Manifesti kehottaa sabotoimaan epäekologisia yrityksiä, osallistumaan mielenosoituksiin ja ostamaan yhden osakkeen ja vaatimaan yhtiökokouksessa rakkautta osinkojen sijaan.

Todellisuuden tutkimuskeskuksen TYÖ 4.0 jättää surumielisen mutta helpottuneen olon – me olemme kaikki samassa veneessä. Kukaan meistä ei selviä nykyisessä työelämässä, kaikista meistä se on älytöntä, eikä kukaan tiedä mitä on edessä. Työ on muuttunut peruuttamattomasti, mutta kukaan ei vielä tiedä, mihin olemme matkalla. Pandan sanat jäävät kaikumaan mieleeni: “Me uskoimme työhön kuin jumalaan. Enää emme tiedä miksi sitä tehdään.”



 

Avainsanat: Astonia-saliKarl MarxnykytyöPandaTodellisuuden tutkimuskeskusTYÖ 4.0

Uusimmat

Tervetuloa Kulttuurivihkojen kirjalliseen syysiltaan 18.11.! HUOM: Uusi paikka ja kellonaika!

13.11.2025
HYY päätti myydä ylioppilastalot

HYY päätti myydä ylioppilastalot

13.11.2025
Joensuu on monipuolinen elokuvakaupunki

Joensuu on monipuolinen elokuvakaupunki

11.11.2025
Vanhan ylioppilastalon pelastamiseksi kerätään vetoomusta

Vanhan ylioppilastalon pelastamiseksi kerätään vetoomusta

11.11.2025
Taide ja taiteilijat rauhantyössä

Taide ja taiteilijat rauhantyössä

9.11.2025
Jyväskylän Syksy: Holokaustin tutkimusta ja kuvaamista

Jyväskylän Syksy: Holokaustin tutkimusta ja kuvaamista

6.11.2025
Jyväskylän Syksy: Kirjailija Timo Suutarisen tuotanto

Jyväskylän Syksy: Kirjailija Timo Suutarisen tuotanto

5.11.2025
Oliko angloamerikkalainen eliitti syypää maailmansotiin?

Oliko angloamerikkalainen eliitti syypää maailmansotiin?

4.11.2025
Jyväskylän Syksyn vuoden runoilija on Timo Suutarinen

Jyväskylän Syksyn vuoden runoilija on Timo Suutarinen

1.11.2025
Gazalainen toimittaja ja perheenäiti: ”Elämme raunioaavikolla”

Gazalainen toimittaja ja perheenäiti: ”Elämme raunioaavikolla”

30.10.2025
Globaali riisto eli Woltin menestyksen syvimmät syyt

Globaali riisto eli Woltin menestyksen syvimmät syyt

27.10.2025
Suomen poliittinen johto ja Irakin sota – kovaa peliä kulisseissa

Suomen poliittinen johto ja Irakin sota – kovaa peliä kulisseissa

24.10.2025
Tekstin talolla keskustellaan taiteilijoiden rauhantyöstä 1.11.

Tekstin talolla keskustellaan taiteilijoiden rauhantyöstä 1.11.

21.10.2025
Jyväskylän Syksyn vuoden runoilija on Timo Suutarinen

Kulttuurivihkot Helsingin kirjamessuilla: keskustelua kirjallisuuden ja yhteiskuntaluokan kytköksistä ja kirjailijoita tavattavissa

20.10.2025

Oikeistopopulismin vallankumous ja vasemmiston kurjuus

13.10.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info
  • Kauppa