Sodankylän elokuvajuhlat järjestettiin tänä vuonna jo 25. kerran (16.–20.6.). Monipuolisen elokuvatarjonnan lisäksi festivaaleilla järjestettiin muun muassa suosittuja aamukeskusteluja tekijävieraiden kanssa sekä jaettiin Sodankylä-palkinto ansioituneelle elokuvapersoonalle.
Suuren sirkusteltankin näytöksiin joutui usein jonottamaan.
Festivaalien ulkomaisia päävieraita olivat ohjaajat Terence Davies Iso-Britanniasta, Pedro Costa Portugalista ja Samuel Maoz Israelista sekä kotimainen näyttelijälegenda Vesa-Matti Loiri. Elokuvajuhlilla vierailivat myös espanjalainen Javier Rebollo, turkkilainen Pelin Esmer ja italialainen Pietro Marcello; kaikki kolme ovat ohjaajia.
Elokuvakirjallisuuden nimistä paikalla olivat englantilainen David Robinson sekä ranskalainen Bernard Eisenschitz.
Festivaaleilla on aina ollut kansainvälinen painotus, mutta tänä vuonna kotimainen elokuva oli tavallista vahvemmin esillä. Mukana oli useita kotimaisia elokuvantekijöitä, kuten ohjaaja-näyttelijä Kari Väänänen, ohjaaja Saara Cantell ja näyttelijä Ville Virtanen.
Sodankylä-palkinto Anssi Mänttärille
Sodankylän elokuvajuhlien perinteeseen kuuluvat aamukeskustelut, joita johtaa festivaalijohtaja Peter von Bagh. Keskustelut houkuttelivat suuren salillisen ihmisiä kuuntelemaan. Vieraista aamukeskusteluissa olivat eri päivinä Vesa-Matti Loiri, Terence Davies, Pedro Costa ja David Robinson. Keskusteluissa käytiin läpi vieraiden elokuvauraa sekä koko elämää lapsuudesta ja nuoruudesta alkaen.
Festivaali on myöntänyt vuodesta 1988 lähtien Sodankylä-palkinnon henkilölle, joka on edistänyt merkittävästi suomalaista elokuvakulttuuria. Tänä vuonna palkinto myönnettiin ohjaaja Anssi Mänttärille. ”Se henkilökohtainen ja intiimi ihmiselämän havainnointi, jota Anssi Mänttäri on harjoittanut useissa charmikkaissa teoksissaan, kuuluu harvinaiseen ilmaisurekisteriin, jonka arvo nousee vuosi vuodelta”, perusteluissa kiiteltiin. Mänttäriä luonnehdittiin myös Sodankylän elokuvajuhlien alkuräjähdyksen aiheuttajaksi. Festivaalit olivat juuri hänen ideansa.
Tänä vuonna festivaaleilla esitettiin kolme Mänttärin elokuvaa: Huhtikuu on kuukausista julmin (1983), Kuningas lähtee Ranskaan (1986) sekä Palkkasoturi (1997).
Elokuvajuhlilla paneuduttiin myös festivaalin omaan historiaan: Peter von Baghin uudesta suurtyöstä Sodankylä ikuisesti (2010) esitettiin puolitoistatuntinen pilotti sekä varsinaisen sarjan ensimmäinen jakso.Von Bagh on lisäksi kirjoittanut elokuvajuhlien historiikin Sodankylä ikuisesti (WSOY 2010), joka sisältää muun muassa ulkomaisten mestaritekijöiden haastatteluja.
Festivaalin taiteellisen toimikunnan jäsenistä elokuvajuhlilla esiintyi myös Mika Kaurismäki, joka esitteli ohjaamansa elokuvan Haarautuvan rakkauden talo.
Mykkäelokuvat suurimpia vetonauloja
Elokuvajuhlien suosituimpia esityksiä olivat elävällä musiikilla säestetyt mykkäelokuvat. Eniten yleisöä oli Erich von Stroheimin Iloinen leski -elokuvan (1925) esityksessä. Elokuva esitettiin isossa teltassa, ja sitä säesti hollantilaisorkesteri Orchestra da Camera Oscura. Orkesterin kapellimestarina toimi Maud Nelissen, joka oli myös säveltänyt musiikin. Kotimaisista elokuvista suosituin oli Joonas Berghällin ja Mika Hotakaisen Miesten vuoro, joka esitettiin viimeisenä iltana yleisön toiveuusintana.
Esityspaikkoja oli tänä vuonna neljä: elokuvateatteri Lapinsuu, Kitisenrannan koulu, suuri sirkusteltta sekä uutena pikkuteltta. Elokuvia esitettiin edellisvuosien tapaan kellon ympäri, kaikkiaan yli 80, ja näytöksiä oli yhteensä noin 120. Elokuvajuhlien kävijämäärä oli yli 25 000; suurempi kuin minään aikaisempana vuonna.
Omia suosikkejani yhdestätoista katsomastani elokuvasta olivat Jörn Donnerin ohjaama elokuva Kuulustelu (2009) ja Saara Cantellin Kohtaamisia (2009).
Donnerin Kuulustelu kertoo desantista ja neuvostovakoilijana toimineesta kommunistista, Kerttu Nuortevasta (Minna Haapkylä). Elokuvassa seurataan hänen poliisikuulustelujaan vuosina 1942–1943. Näyttelijäntyö on vakuuttavaa ja ihmisen moraalisuutta käsitellään mielenkiintoisesta näkökulmasta. Cantellin Kohtaamisia puolestaan kuvaa eri-ikäisten naisten elämän muuttumista tärkeiden kohtaamisten myötä. Elokuvan tarinat ovat samaan aikaan itsenäisiä sekä toisiinsa jollakin tavalla liittyviä.
Laajempi raportti Sodankylän elokuvajuhlilta seuraavassa Kulttuurivihkojen numerossa (5/2010). Mukana Pedro Costan ja Saara Cantellin haastattelut sekä arvio Peter von Baghin kirjoittamasta historiikista.
Kulttuurivihkojen videoreportaasi elokuvajuhlilta
Elokuvaohjaaja Saara Cantell Sodankylässä.
Kuvat Mikula Lüllwitz ja Elias Krohn.