Ooppera-arviot
Georges Bizetin Carmen Rheinin oopperassa Düsseldorfissa ja Alban Bergin Wozzeck Kölnin oopperassa
Georg Büchnerin librettoon perustuva Wozzeck ruoti aikoinaan luokka- ja moraaliristiriitoja musiikillisesti uudistavalla tavalla. Sotilas Wozzeck kärsii moraalisista ristiriidoista äpärälapsen isänä. Kölnin oopperassa tänä syksynä häntä esitti Florian Boesch. Boeschin fyysis-lauluvirtuoottinen suoritus kohotti hänet laulajana yli muiden. Wozzeckin moraalinen kärsimys saa näyttämöllä surrealistisen alitajunnan muodon; rooli sopii Boeschin kaltaiselle fyysiselle, mutta myös henkisesti kypsyneelle laulajalle.
Wozzeckia esittänyt Boesch ja hänen rakastettunsa Marien roolissa nähti Asmik Grigorian eläytyivät vahvasti rooliensa vaatimaan tunnemaailmaan sekä laulullisesti että näyttämötyöskentelyn osalta.
Sekä Wozzeck että Carmen todistivat saksalaisen oopperan erityisestä vahvuudesta: fyysisestä teatterista. Jos laulu ei aivan aina ollut ihan priimaa, toiminta kuljetti silti teosta. Carmenin tanssiaiskohtaukset kirvoittivat yleisöstä ansaittuja bravo-huutoja. Espanjalaistanssien – seguidilla, habanera – tulisuus ja temperamentti välittyivät vahvasti katsomon kaukaisimmille penkkiriveille asti.
Carmen oli miehitetty muun muassa turkkilaisin, romanialaisin ja venäläisin laulajin. Itse Carmenia esitti Ezgi Kutlu. Torero Escamilloa esittänyt Dmitri Lavrov osoittautui erinomaiseksi heldentenoriksi eikä muissakaan venäläislaulajissa ollut valittamista. Härkätaisteluareenoiden hiki ja veri vuosivat pienellä budjetilla tuotetussa teoksessa aidon tuntuisesti ja laulajavalinnat auttoivat teoksen eläväksi tekemisessä.