Kulttuurivihkot 1/2015
Janne Siro, taiteilijanimeltään Puppa J, on julkaissut syksyllä 2014 uuden albuminsa Lasitimanttei. Artistin kolmannen levyn on tuottanut helsinkiläinen reggaemusiikin tuottaja Bommitommi eli Tommi Tikkanen. Levy uudistaa Puppa J:n lyyristä ja melodista ilmaisua aiempaa vahvemmin kohti reggaen rakastavaa ja armollista kokonaisilmaisua. Uuden Lasitimanttei-albumin on katsottu olevan kokoomapiste ja käännekohta hänen urallaan. Omat biisinsä säveltävä ja sanoittava artisti laulaa rakkaudesta perhettä ja ystäviä kohtaan ja etsii kauneutta vilpittömyydestä ja luonnosta.
Sound Explosion Bandin jamaikarytmit soljuvat Lasitimanttei-levyllä lämpiminä ja kuljettavat Puppa J:tä vahvemmin maailmanmusiikin suuntaan. Haastatellessani häntä lokakuussa 2014 Rovaniemen Kauppayhtiö-ravintolan keikalla hän totesi: ”Minulle musiikki on aina ollut ensisijaisesti tapa nähdä maailmaa ja kokea jotain tämän kuivan suomalaisuuden tuolla puolen. Olen aina halunnut kuulua johonkin globaaliin kokonaisuuteen”.
Artisti on laulanut ja soittanut kitaraa monissa kokoonpanoissa, kuten Jätkäjätkissä ja Liljan Loistossa. Hän on solisti reggaeyhtyeessä Puppa J & Tasottavat, joka on perustettu vuonna 2002 ja joka julkaisi ensimmäisen studioalbuminsa Morobless vuonna 2006. Soolourallaan Puppa J on musiikillinen kameleontti: hän on tehnyt folkia, balkania, rappia, hiphoppia ja kansanmusiikkia. Sooloalbumeilla ja uudella levyllä reggaen rytmit ja maailmankuva kuuluvat voimakkaimmin. Laulaja Yonan ja Punky Reggae Bandin kanssa hän on soittanut Liljan loisto -yhtyeessä, joka yhdistelee kansanmusiikkia, reggaeta ja balkansoundia. Liljan loiston esikoisalbumi Takaisin Karjalan maille julkaistiin vuonna 2010 ja Vapauden hurma vuonna 2012. Takaisin Karjalan maille keskittyi karjalaisiin kansanlauluihin ja reggaerytmeihin sovitettuihin iskelmiin, kuten Muistatko Monrepos’n ja Evakon laulu. Vapauden hurma -levyllä on balkan-rytmejä ja vahvasti vaikutteita romanimusiikista, mm. Hortto Kaalon kappaleita.
Lähiöistä luonnontilaisiin metsiin
Pupan ensimmäinen sooloalbumi Oi aikoja! julkaistiin helmikuussa vuonna 2009. Albumi on tunnelmaltaan haikean melankolinen ja nostalginen. Sanoituksissa muistellaan lapsuuden kokemuksia, kuten kappaleessa Vappumarssi: “Vappumarssil mutsi kantoi mua / taisin maailmaan silloin rakastua”, tai biisissä Lähiörakkaus: “Ennen vihasin vaan mestaa, mist tuun, mut en enää / Negatiivisuus vaan täytti mun pään, / eikä sillä edes pysty elään – / Kalja haisee ja karaoke soi / ostarin ohi patikoin / Wunderbaumii ja raksaradioi / rasioiden sisällä vaan rasioi”.
Levyllä lauletaan vanhemman rakkaudesta lapsiaan kohtaan ja keikkaelämän erossaolon aiheuttamasta syyllisyydestä, kuten biisissä Jossain joskus jotenkin: “Sit on perjantai / paku pihasta noutaa/ keriin kaapelii / palapelii, eli roudaa tekee kutsumustyötä, riekkuu kaiken yötä / mut kun pauhu on ohi ja takanapäin / mietin hotlal allapäin / niin mieli on taas allapäin / Isi on reissussa, isi on tien päällä taas / älä luule, et unohdin, korvaan kaiken joskus jotenkin”.
Toisella sooloalbumilla Kiveliö kutsuu (2012) on enemmän yhteiskunnallista laululyriikkaa kuin muilla levyillä. Artisti toteaakin, että on tehnyt vihaiset ja idealistiset biisinsä aiemmilla levyillään eikä enää yhdy täysin niillä esitettyihin mielipiteisiin esimerkiksi kansalaispalkasta. Rauhantekijä-kappaleessa lyrikoidaan: “Suomi-neito globaali asekauppias / onko vastaus valmiina / kun lapset kysyy, mikä on maamiina / ja miks me viedään ohjuksia Kiinaan / hei hyvää päivää, tälläkö me saadaan talous nousuun / niin kuin pakkasella kusis housuun”.
Muusikon työtä reflektoiva näkökulma on säilynyt Kiveliö kutsuu -levyllä: “Matkalla ylös / oo reilu heitä kohtaan, joita kohtaat, / kun huipulle kapuat / Matkalla alas / sä jälleen heidät kohtaat, kun pohjalle takas putoat”. Lasitimanttei-levyllä reflektiota käytetään metaforisella tekstitasolla: “Mäkin kerran mukaan pääsin tuohon kuoroon metsien / nyt mä kuljen vielä tääl pientä polkuu etsien.” Puppa J:n laululyriikkaa hallitsee pienuuden estetiikka: arjen pienet polut ja lasten äänet ovat merkkejä elämän kauneudesta, jota ihminen rikkoo tieten tahtoen rakentamalla kehäteitä ja pilaamalla maisemaa.
“Jos kaiken olevaisen luulet näkeväsi, et kaikkee nää”
Puppa J kertoo etsivänsä hiljaisuutta kaupunkimaisemassa. Artisti on asettunut asumaan Turkuun, mutta on syntynyt Forssassa. Hän on viettänyt lapsuutensa maaseudulla ja tuntee, että henkinen maisema on vahvasti maaseutumainen: “Jos mietit, mikä meno / kun elintila kapenee / eläimiltä, hyönteisiltä luonto kauas pakenee / sano: sinne vielä pääsee, / polku ihan vieres on / pieni polku jäänyt teiden varjohon / Mä sanon: tuu mun mukaan / tää pieni polku kulkemaan”.
Sanoituksissa näkyy vahvasti luontofilosofinen näkökulma ja luontoyhteyden kaipuu. Luontoestetiikka on vastapainoa suomalaisen maiseman karuudelle. Reggaemusiikin tekstiperinteessä ihminen nähdään osana luontoa ja ihminen tiedostaa tämän seikan sen sijaan, että hän käsittäisi itsensä irrallisena, omaa mielihyvää tavoittelevana egona. Jamaikalaisessa yhteisökulttuurissa tällainen näkökulma on tietysti luonnollisempi kuin Suomessa.
Kehätiet-kappale syntyi halusta tehdä gospelia, ja artisti kokee kaiken kaikkiaan tekevänsä myös hengellistä musiikkia: “Jos kaiken olevaisen luulet näkeväsi / et kaikkee nää, on päälläs näkymätön käsi – / Jätetään se murheen alho / tuo laakso kitkujen / vaihdetaan jo maisemaa / ennen kuin meidät vaihdetaan”. Gospelin kaltainen henkisyyden tavoittelu on voimakkaimmin läsnä kappaleissa Kehätiet ja Toivomuskaivo. Gospel on levyllä lähestymistapa, mutta sanoituksissa ei anneta ohjeita hyvään elämään tai pyritä neuvomaan kuulijaa. Äänimaisemassa liikutaan maallisen ja hengellisen poljennon välissä.
Puppa J:n musiikki toteuttaa rootsreggaen alkuperäistä tehtävää: sanoituksilla pyritään luomaan uskoa ja iloa. Artistin mukaan reggaemusiikin tekstiperinteeseen kuuluu, että sanoitukset kerrotaan minämuodossa ja aiheena voi olla esimerkiksi se, kuinka seurakunta on antanut ihmisen elämälle merkityksen.
Puppa J kertoo haluavansa tarjota musiikillaan toisenlaisen näkökulman maailmaan. Ironian läpitunkema kulttuuri turruttaa ja yhteiskunnallinen viestintä on ironian läpitunkemaa. Julkisessa keskustelussa vastuuta pakoillaan ironiaan.
Yhteisöllistä musiikin tekoa
Naisiin kohdistuvan väkivallan vastustaminen on ollut Puppa J:n työssä mukana osallistumisena Amnestyn Asenne esiin -kampanjaan, jossa mukana olemalla hän yhdessä Asan kanssa otti kantaa seksuaalirikosten lievään rangaistuskäytäntöön ja esiintyi Amnestyn hyväntekeväisyyskonsertissa.
Puppa J:llä itsellään on kolme tytärtä. Heidän itsetuntonsa tukeminen ja kaupallisen ihmiskuvan kritiikki kuuluvat uuden levyn kappaleessa Tyttö sä liidaat: “Älä anna niiden painostaa sua, mainostaa, myydä tai ostaa sua. Älä anna niiden käyttää sua, vääril unelmil täyttää sua.”
Asa ja Puppa J ovat tehneet yhteistyötä Jätkäjätkien lisäksi vierailemalla toistensa levyillä. Asa on perustanut levy-yhtiö Roihis Musican, jonka listoilla myös Puppa J on. Puppa J on sitä mieltä, että suurin osa räp-musiikin tekijöistä kokee varmaan olevansa vieläkin vastakultuurin edustajia ja siitä tulee sitä me-henkeä. Pienessä maassa, jossa törmää jatkuvasti muihin artisteihin, on pakkokin olla sosiaalinen.
Puppa J on tehnyt Palefacen kanssa kappaleen Politics of Politkovskaya reggaeyhtye Suhinatorsin levylle vuonna 2009. Kappale kertoo, kuinka Putinin hallintoa arvostellut toimittaja Anna Politkovskaja tapettiin hallussaan olevien tietojen takia. Kyseinen levy on sikäli harvinainen, että sen rootsreggaen tahtin keinuvissa biiseissä Puppa J laulaa englannin kielellä.
Jätkäjätkien tulevan levyn hän kertoo olevan vähemmän machoilevaa soundia kuin aiemmin. Moni on tullut isäksi bändissä ja se on vaikuttanut levyn tekoon. Kappaleet ovat nyt juuri muotoutumassa. ”Kollektiivissa musiikin tekeminen on tietenkin aikamoista sopimista siitä, miten jokainen saa toteuttaa itseään ilman, että joutuu tekemään paljon kompromisseja.”
Tekstintekijänä artisti kykenee uudistamaan suomireggaen ilmaisua ja välttämään kliseitä. Räpin ja reggaen tekemisen taustasta hän toteaa: ”Jos jotain fundamentalismi on hyvää maailmaan tuottanut, niin hienoa musaa. Kirjoittajat ovat kuitenkin itsenäisesti ajattelevia sieluja ja näkökulman hakijoita. Räpissä on liikuttu niin kauas ajatuksien jalostamisesta, lähinnä yritys on ällistyttää hölmöydellä tai omalla erinomaisuudella”.
Puppa J ja Raappana yhdessä Sound Explosion Bandin kanssa lähtevät yhteiskiertueelle Suomen halki helmikuussa 2015.