• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kauppa
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kauppa
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Yksilön ja taiteen vapaus

Perusta ja loppu

Jukka Paaso kirjoittanut Jukka Paaso
31.12.2022
kategoriassa Yksilön ja taiteen vapaus
Lukuaika: 2 min

Maapallon suurorganisaatiot (valtiot jne.) ovat jakautuneet rikkaisiin ja köyhiin. Rikkaat maat ovat teollisten systeemien ja koneiden varassa toimivia talouksia ja yhteiskuntia. Toisin organisoitumista pidetään alikehittyneenä muotona.

Rikkaiden maiden kulttuurinen perusta on länsimainen. Sen pohjalla on filosofia, jossa on keskeistä järjen käyttö, tieto- ja edistysusko sekä empiristinen ja analyyttinen ajattelu, logiikka, matematiikka ja positivismi. Tämä perustacon synnyttänyt teknologisen elämäntavan, totaalikapitalismin ja tavaratulvan sekä aiheuttanut ympäristökriisin, josta ihminenkään ei voi selviytyä.

Rikkaiden maiden yhteiskunta perustuu siihen, että teollisuudella on jatkuvasti käytössä uutta työvoimaa. Kansallinen työvoima ei riitä. Siinä tarvitaan ulkomaista työvoimareserviä. Ja sitä on tulossa kriisin mukana nopeasti lisää.

Karjavaunuja ei pidä vaihtaa tuon jälkeen poiskuljetukseen rekoilla. Maapallon ympäristöongelmat ovat pahentuneet, eivätkä puolueet ja poliitikot voi käynnissä olevalle muutokselle mitään.

Kohta käynnistyy kokonainen uusi kansainvaellus, samalla kokonaisia valtioita jää veden alle. Tervetuloa tänne. Nyt kun ilmastonmuutoksen ”pysäyttäminenkin” on epäonnistumassa, perinteinen valtafilosofia tuhoutuu ja uudella eksistentalistisella filosofialla (olemassaoloajattelulla) on paljon sanottavaa länsimaiselle kulttuurille.

Kiinnostuksellani taidetta kohtaan on ollut useita vaiheita. Taidekäsitykselläni oli aluksi yhteys ”tietouskoiseen taidekäsitykseen, estetiikkaan”, mutta aloin irtaantua sitä 2000-luvun alussa. Uudeksi iskulauseekseni tuli lausahdus ”taide on valtaa”. Siinä ei tarvittu enää sivellintä eikä palettia. Värin annettiin valua vapaasti ilman ”järkeilyohjausta”. Sattuma sai kaiken vallan.

Tämä uusi suunta johdatti minut eksistentialistisen filosofian piiriin.

”Tunnen tällä kukkulalla olevani heistä kovin kaukana. On kuin kuuluisin johonkin toiseen lajiin.

He tulevat päivätyönsä päätettyään toimistostaan sekä katselevat ilmastonmuutoksessa viimeisiä aikoja sykkivää totaalisesti epäonnistunutta yhteiskuntaansa.

He eivät pelkää, sillä he ovat liittymässä kansainväliseen sotilasliittoon, jolla on käytössä sähköautoja ja kehitetympiä amerikkalaisia sota-aseita kuin on venäläisillä.

Viimeinen raitiovaunu lähtee kaupungin hotellin kohdalta kello kaksikymmentäkolme nolla viisi – – He säätävät lakeja ja menevät naimisiin. Ovatpa niin suunnattoman hölmöjä, että siittävät kansalliseen valtioonsa lisää suomalaisia lapsia – –”.

(Tämä kuvaus on laadittu Sartren Inhossa mainitun vastaavantyyppisen kohdan mukaan.)

Avainsanat: analyyttinen ajatteluedistysuskoeksistentialismiempirismiInhoSartre

Uusimmat

Jyväskylän Syksy: Holokaustin tutkimusta ja kuvaamista

Jyväskylän Syksy: Holokaustin tutkimusta ja kuvaamista

6.11.2025

Tervetuloa Kulttuurivihkojen kirjalliseen syysiltaan 18.11.!

6.11.2025
Jyväskylän Syksy: Kirjailija Timo Suutarisen tuotanto

Jyväskylän Syksy: Kirjailija Timo Suutarisen tuotanto

5.11.2025
Oliko angloamerikkalainen eliitti syypää maailmansotiin?

Oliko angloamerikkalainen eliitti syypää maailmansotiin?

4.11.2025
Jyväskylän Syksyn vuoden runoilija on Timo Suutarinen

Jyväskylän Syksyn vuoden runoilija on Timo Suutarinen

1.11.2025
Gazalainen toimittaja ja perheenäiti: ”Elämme raunioaavikolla”

Gazalainen toimittaja ja perheenäiti: ”Elämme raunioaavikolla”

30.10.2025
Globaali riisto eli Woltin menestyksen syvimmät syyt

Globaali riisto eli Woltin menestyksen syvimmät syyt

27.10.2025
Suomen poliittinen johto ja Irakin sota – kovaa peliä kulisseissa

Suomen poliittinen johto ja Irakin sota – kovaa peliä kulisseissa

24.10.2025
Tekstin talolla keskustellaan taiteilijoiden rauhantyöstä 1.11.

Tekstin talolla keskustellaan taiteilijoiden rauhantyöstä 1.11.

21.10.2025
Jyväskylän Syksyn vuoden runoilija on Timo Suutarinen

Kulttuurivihkot Helsingin kirjamessuilla: keskustelua kirjallisuuden ja yhteiskuntaluokan kytköksistä ja kirjailijoita tavattavissa

20.10.2025

Oikeistopopulismin vallankumous ja vasemmiston kurjuus

13.10.2025
Studio e: Miten pelastaa hyvinvointivaltio?

Studio e: Miten pelastaa hyvinvointivaltio?

11.10.2025
Kun elämä opettaa niin teatteri kantaa

Kun elämä opettaa niin teatteri kantaa

9.10.2025
Jussi Parviainen 70 vuotta

Jussi Parviainen 70 vuotta

7.10.2025
Anna Eriksson: ”Otan kantaa ajan henkeen kyseenalaistamalla sen”

Anna Eriksson: ”Otan kantaa ajan henkeen kyseenalaistamalla sen”

6.10.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info
  • Kauppa