• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kauppa
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kauppa
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Yksilön ja taiteen vapaus

NÄINKIN TÄSSÄ VOI KÄYDÄ?

Jukka Paaso kirjoittanut Jukka Paaso
4.11.2022
kategoriassa Yksilön ja taiteen vapaus
Lukuaika: 3 min

31.8.2022 JA 23.9.2022
xxxX

Suomen valtio syntyi idän ja lännen suurvoimien rajalle (Ruotsin kruunu ja Venäjän nouseva suurvalta). Muinaissuomalaiset kävivät muinoin sotaa myös keskenään (esimerkiksi vuonna 1142 Novgorodin yhteydessä).

Suomen valtion alkuvaiheet käynnistyivät heti sen jälkeen kun Pietari suuri oli vallannut Ruotsin kruunulta ruotsinkielisten hallinnoiman Suomennemen (Ruotsin Österland). Suomen valtiolliset instituutiot saivat alkunsa Venäjän yhteydessä seuraavan sadan vuoden aikana (autonomia). Suomi itsenäistyi 1917 Venäjän vallankumouksen aikana.

Suomi perustettiin tasavaltana. Yleinen muutos johti myös Suomen valtiota koskevan järjestyksen jatkuvaan muutokseen.

Siitä mihin suuntaan tämän valtion kehitys kulkee kokonaisuutena ei ole käyty kuitenkaan julkista keskustelua.

Muutos on johtanut ainakin siihen, että Suomenkin valtio on tullut aina vain kalliimmaksi ja byrokraattisemmaksi. Jatkuva rahanpuute pakottaa valtion kansainvälistymään aina vain syvemmälle. Konservatiiviset hallintomallit menettivät nyt merkityksensä.

Mutta tämänhetkinen uusliberalismi, markkinatalous, yrittäminen sekä kilpailuttaminen ja tulosvastuullisuus ei pelasta tätäkään valtiota kaikessa.

*

Sosiaalivaltion kriisistä alettiin puhumaan viimeistään vuoden 1972 jälkeen. Tuolloin luovuttiin vanhasta kunnanlääkärijärjestelmästä ja kansanterveyshuollosta sekä toteutettiin täydellisesti uudistettu terveydenhuolto (lisääntynet kustannukset, terveykeskukset jne.). Vastuu terveydenhuollossa siirtyi yhdessä valtiolle ja kunnille (kuntayhtymät jne.). Valtionosuuksien (kuntien lisärahan) merkitys nousi kunnissa.

Seuraava suuri terveydenhuollon uudistus alkoi toteutua 2020-luvun lopulla kun eduskunta oli päättänyt sote- ja hyvinvointialueiden maakuntahallinnosta. Sipilän hallitus oli kaatunut sitä ennen samaan ansaan. Entisiä yllättäen kansanterveydelle vaarallisiksi homehtuneita terveyskeskuksia alettiin kutsua hyvinvointikeskuksiksi. Onko esimerkiksi kaukomatkailu uutta ”bailailuhyvinvointia”?

Tasa-arvoista valtiota alettiin kutsumaan ”hyvinvointivaltioksi”. Samaan aikaan yhteiskuntarauhaa järkytti ympäristökriisi ja sodankäynti. Sodassa pantiin nyt kaikki mahdollinen peliin (itsetuhokin).

Uudesta ”hyvinvointivaltiosta” saattaa tulla kuitenkin ”pahoinvointivaltio”. Totaalikapitalistinen yhteiskunta saattaa yllättää ristiriidoillaan. Kansainvälinen talous saattaa alkaa hallitsemaan kaikessa kansallista valtiota.

*

Käsitys tietämisestä, teknologisista elämäntavoista ja tyyleistä muuttuivat uusien massiivisten kansansairaustapausten (virusaaltojen) yleistyessä. Mutta siitäkin on tehty puolueiden valtapeliä.

Kauniit lupaukset ”nyt saatte taas elää” vaihtuivat poliitikkojen riehumiseksi uudessa digitaalisessa someympäristössä. Perinteinen johtajuusarvokkuus ja tasa-arvokäsitys on painettu alas.

*

Länsimainen kulttuuri rakentuu tietouskon varaan. Ihmisen tietämys tästä maailmasta ei ole kuitenkaan kasvanut vähääkään.

Usko ihmisen kykyihin nousi sata vuotta sitten hyvin korkealle tasolle mutta romahti monessa vaiheessa alas pohjalukemiin. Ihmiskunnan muutosta maailmansodan jälkeen avaruuteen tuli utopia aikakauden muiden utopioiden joukkoon.

Taloussodat, uudet sodankäyntimuodot ja ympäristökriisi ovat hävittämässä elämä maapallolta.

*

Sota on pistänyt rauhalle jatkuvasti jarrut päälle. Rautaesirippuja on muotoiltu silti alati uuteen asuun. Eniten kutittaa viimeiset raaka-aineet, raha ja valta.

Suomi innostui itsenäistymisvaiheessa ja sen jälkeen saksalaisten avusta (germanismin taustalla oli ensimmäinen maailmansota), Nyt suomalaiset hakevat apua ”amerikkalaisilta” uutta kansainvälistä käytäntöä harjoitellen (Turkin ja Kurdistanin yhteenotto) . Kekkosen aikana Suomen valtio pysyi pitkään suuntautuneena itään Venäjään (NL). Ryssäviha nostaa aina päätään kun idästä tuulee kylmää.

SUOMEN VALTIO TAISTELEE tuuliviirinä olemassaolostaan. Miten Suomen käy?

*

1960-luvun eksistentialistisen nuorisokapinan vastainen riehuminen (OLEMISAJATTELUN VASTAISUUS) on nostanut taas päätään. Esimerkiksi RAUHANAATE kielletään nyt lähes kokonaan.

Uusi maailmanvalta nousee samaan aikaan kun bisnesmaailma kiihtyy ja ympäristökriisi pahenee.

Kansainvälisen politiikan ja talouden kiristyessä Suomen kansallinen pikkuvaltio taistelee entistä rajummin olemassaolostaan.

Usko kaiken tietämiseen ja hallitsemiseen on murtumassa.

Olin suuntautunut nuorempana tietouskoisesti tieteeseen. Myöhemmin kun keskityin Sartren eksistentialismiin ja ”syvällisesti itselleen olemiseen” ymmärsin, että tieteellinen asenteeni oli ymmärtämättömyyttä ja pakenemista.

Nyt ajattelen, että ihmisen on paettava tietämis- ja hallitsemispyrkimystä. Parhaiten eksistentialismiin suuntautumisessa auttaa minua kuva (dada).

*

Ilkka Niiniluodon ja Esa Saarisen toimittamassa kirjassa Vuosisatamme filosofia (1987) todetaan, että aikamme filosofia on muutoksen tilassa ja arvuutellaan, ovatko eri suuntaukset lähentymässä vai etääntymässä.

Filosofia on tavoitellut tähän asti varmaa tietoa ja totuutta. Asiantuntijatietoa käytetään nykypolitiikassa jatkuvasti (”tieto on valtaa”).

Wolfgang Stegmüller on sanonut kirjassaan (Hauptströmungen der Gegenwartsphilosophie 1975), että ”filosofian kehitys ei ole enää käännettävissä ja mainitsee esimerkkeinä jyrkästä VASTAKOHTAPARISTA analyyttisen filosofian ja eksistenssifilosofian. Tähän aiheeseen perehtymisessä auttaa tutustuminen mainitussa Niiniluodon ja Saarisen kirjassa olevaan Esa Saarisen kirjoitukseen ”Fenomenologia ja eksistentialismi” (s. 111-144).

Stegmüllerin teos on merkittävä, kun ajatellaan EKSISTENTIALISTISEN OLEMASSAOLOKYSYMYKSEN korostamista sekä ihmisen kykyä tietää ja ymmärtää todellisuutta.

Sartren mukaan hänen VAPAUDEN KÄSITETTÄÄN ei voi alistaa millekään loogiselle välttämättömyydelle (Vuosisatamme filosofia, kts. sivu 109).

Olemasaoloa koskevat kysymykset ovatkin saaneet jäädä kulttuurissamme taka-alalle, mutta niistä on toivon mukaan tulossa uuden ajattelutavan keskeisiä seikkoja. Ilman syvällistä muutosta olemassaoloa, tietämistä ja todellisuutta koskevat kysymykset jäävät vaille vastausta.

Uusimmat

Tervetuloa Kulttuurivihkojen kirjalliseen syysiltaan 18.11.! HUOM: Uusi paikka ja kellonaika!

13.11.2025
HYY päätti myydä ylioppilastalot

HYY päätti myydä ylioppilastalot

13.11.2025
Joensuu on monipuolinen elokuvakaupunki

Joensuu on monipuolinen elokuvakaupunki

11.11.2025
Vanhan ylioppilastalon pelastamiseksi kerätään vetoomusta

Vanhan ylioppilastalon pelastamiseksi kerätään vetoomusta

11.11.2025
Taide ja taiteilijat rauhantyössä

Taide ja taiteilijat rauhantyössä

9.11.2025
Jyväskylän Syksy: Holokaustin tutkimusta ja kuvaamista

Jyväskylän Syksy: Holokaustin tutkimusta ja kuvaamista

6.11.2025
Jyväskylän Syksy: Kirjailija Timo Suutarisen tuotanto

Jyväskylän Syksy: Kirjailija Timo Suutarisen tuotanto

5.11.2025
Oliko angloamerikkalainen eliitti syypää maailmansotiin?

Oliko angloamerikkalainen eliitti syypää maailmansotiin?

4.11.2025
Jyväskylän Syksyn vuoden runoilija on Timo Suutarinen

Jyväskylän Syksyn vuoden runoilija on Timo Suutarinen

1.11.2025
Gazalainen toimittaja ja perheenäiti: ”Elämme raunioaavikolla”

Gazalainen toimittaja ja perheenäiti: ”Elämme raunioaavikolla”

30.10.2025
Globaali riisto eli Woltin menestyksen syvimmät syyt

Globaali riisto eli Woltin menestyksen syvimmät syyt

27.10.2025
Suomen poliittinen johto ja Irakin sota – kovaa peliä kulisseissa

Suomen poliittinen johto ja Irakin sota – kovaa peliä kulisseissa

24.10.2025
Tekstin talolla keskustellaan taiteilijoiden rauhantyöstä 1.11.

Tekstin talolla keskustellaan taiteilijoiden rauhantyöstä 1.11.

21.10.2025
Jyväskylän Syksyn vuoden runoilija on Timo Suutarinen

Kulttuurivihkot Helsingin kirjamessuilla: keskustelua kirjallisuuden ja yhteiskuntaluokan kytköksistä ja kirjailijoita tavattavissa

20.10.2025

Oikeistopopulismin vallankumous ja vasemmiston kurjuus

13.10.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info
  • Kauppa