• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Yksilön ja taiteen vapaus

Maahanmuuttajallakin on oikeus ”itselleen olemiseen”

Jukka Paaso kirjoittanut Jukka Paaso
29.7.2015
kategoriassa Yksilön ja taiteen vapaus
Lukuaika: 3 min

Venäjän vallankumoukseen liittyvä yleislakko alkoi lokakuussa 1905. Vallankumouksen maningit levisivät myös Suomeen, täällä vastaava lakko (marraskuu 1905) tunnetaaan nimellä suurlakko ja sitä johti Sumen järjestäytynyt työväki.

Suuret ihmisjoukot kokoontuivat tulloin myös Suomen kaduille ja toreille.

Äskettäin Hesingissä nähty massakokoontuminen liittyi sitä vastoin monikulttuurisuuden puolustamiseen.

Mielenilmauksella oli yhteys käynnisä olevaan kansainväliseen kehitykseen ja se poikkeaa kommunismiin ja nationalismiin liittyneistä sadan vuoden takaisista massakokoontumisista.

Uusimmat massakokoontumiset todistavat siitä, että valtaosa suomalaisista on valmis puolustamaan maahanmuuttajia tasa-arvoisina ihmsinä aina kun muuttajia vastaan hyökätään loukkaavasti.    

Kansanedustaja Olli Immosen räjäyttämä ”vihapommi” on jakamassa perussuomalaset ainakin kahteen eri leiriin.

Tähän viittaa se, että Immonen on saanut tukea fasitiselle puheelleen Jussi Halla-Aholta sekä puolueen nuorten puheenjohtajalta Sebastian Tynkkyseltä.

Puolueen kahtia jakautuminen olisi oman käsitykseni mukaan merkittävä välivaihe ennen perussuomalaisuuden hiljentymistä.

Kirjoitin 2013 Turun Sanomiin kirjoituksen ”Maahanmuuttajan kuolema” (TS 31.5.2013). Arvostelin siinä maahanmuutajien integrointipolitiikkaa, integrointia ”kuolleen subjektin kulttuuriin”. Nationalistinen kansakunta on mielikuvituksellnen ”kuollut subjekti”.

Perussuomalaiset ovat menneet Suomessa toteutettua maahanmuuttajien integrointipolitiikkaa pitemmälle. Heidän maahanmuuttopoliittisen ohjelmansa mukaan tänne muuttaneita ei saisi edes integroida. Täällä ei saisi olla ketään muita kuin alkuperäisiä ”aitosuomalaisia”.

Mainitun ohjelman mukaan yhteiskunnan ja veronmaksajien tehtävä ei ole tukea Suomeen muuttaniden ulkomaalaisten identiteettiä ja uskonharjoittamista.

Toiseksi perussuomalaisten mielestä Suomessa on tehty paha virhe, kun tänne on luotu julkisin varoin verkosto (koordinaattorit jne.), joka elää maahanmuuton ongelmista.

Kasvaminen nationalismista uuteen ylinationalistiseen kansainvälisyyteen ei ole ongelma vaan välttämätön ponnistus, jota ei voi sivuuttaa. Paluuta eiliseen ei tule.

Maahanmuuttoon liittyvällä monikulttuurisuuspolittiikalla viitataan integrointipolitiikkaa vapaamielisempään ja sivistyneempään kotouttamiseen. Sen yhteydessä muuttajille tarjotaan yksilöllisiä ja kulttuurisia vapauksia  ”itselleen olemiseen” muuttajien jatkuvan valvonnan, ohjauksen, ”muokkauksen” sekä ”suomalaisuuteen sulauttamisen” sijasta.

Heather Pringlen kirjassa Himmlerin suuri suunnitelma (Arjalaisen herrakansan etsintä) kerrotaan kuinka natsit yrittivät todistaa ”saksalaisten esi-isien eli arjalaisten” hallinneen aikoinaan koko maailmaa. Se oli paha erehdys.
Suomen perussuomalaiset yrittävät todistaa samaan tyyliin niin sanotun ”Suomen kansan” hallinneen yksin kautta aikojen Suomen rajojen sisäpuolista nykyaluetta.

Natsien oma lyhyt historia päättyi kuolemantuomioon. Perussuomalaiset vetävät nyt peräänantamattomina itse itseään hirteen. Tänne muuttaeet mahanmuuttajat eivät ole Suomen valtiolaitoksen kriisiytymisen syy.

Syitä täällä vallitseviin ongelmiin on syytä etsiä myös väärinkäsityksiin perustuvista perussuomalaisuusilmiöstä.   

Maahanmuuttajatutkija Tuomas Martikaisen kirjoittamassa julkaisussa Moniarvoinen Turku kerrotaan, että Turussa toimii tällä hetkellä yli sata uskonnolliseksi luokiteltavaa yhteisöä.

Kaikki ymmärtävät sen, että Turkua ei voi puhdistaa siten, että kaupungissa toimisi vain yksi uskonnollinen, maailmankatsomuksellinen ja etninen yhteisö, ”aidot alkusuomalaiset”.

Tässä yhteydessä voitte unohtaa myös monikulttuurisen Varissuon pilkkaaminen (Suomen suurin maahanmuuttajakeskittymä).

Turussa on ollut ”toisinajattelijoita” ja ”toisinuskovia” kaupungin perustamisesta lähien (noin 1300 jKr.). Mitään yhtä oikeaa Turkua, turkulaisuutta sekä ”turkukansaa” ei ole ollut koskaan olemassa eikä tule ikinä olemaankaan. Turun nimikin tulee muinaisvenälisetä sanasta ”turgu” (kauppapaikka).

Valistuksen ja saksalaisen idealismin (Hegel) pohjalle perustuva nationalistinen kansallisuusaate puhallettiin henkiin 1800-luvun alkupuoliskon Turussa (Adolf Ivar Arwidsson, 1791-1858).

Saman vuosisadan lopulla syntynyt valtapoliittinen puoluejärkestelmä pohjautui sitävastoin eri väetöryhminen omaksumiin eriytyneisiin aatteisiin ja liikkeisiin.

Kunkin puolueen omaksuma aate heijasti kulttuurisia arvoja, jota puolueen oma jäsenistö kunnioitti.

Puolueen liikeajatus sai myöhemmin uusia muotoja, mutta alkuperäisen ”aateajatuksen päävire” säilyi. Nykyiset puolueemme muistuttavat siinä lähtökohtiaan.

Kapitalistinen talous ja muut vastaavat ”realiteetit” ovat vaikuttaneet eniten siihen, että puoluemme muistuttavat yhä enemmän toisiaan. Esimerkiksi sosiaalidemokraatit muituttavat yhä enemmän porvareita.

Perussuomalaiset ovat kasvattaneet eroa muihin puolueisiin ”silmänkääntötempulla” elättelemällä kuvitelmaa paluusta vanhaan eilispäivän Suomeen.

Kun perinteistä poliittista puoletta tarkastellaan aate- ja liikenäkökulman lisäksi eksistentialistisesta (yksilöllisestä) ”itselleen olemisen näkökulmasta käsin” muutkin puolueet alkavat näyttää entistä erilaisimmilta.

Perussuomalaisten kohdalla eksistentialistinen tarkastelu taluttaa heidät ”nollalinjalle”.

Perussuomalaiset ovat nationalistisia ”orjamoraalisia massaihmisiä”, joita ei kiinnosta kulttuuriharrastus (uusi taide jne.).

Perussuomalaisten omaksumien arvojen ja asenteiden tutkiminen Sartren eksistentialismin avainteemojen pohjalta (vapaus, intentionaalisuus, situaatio ja konkreettisen ensisijaisuus jne.) paljastaa perussuomalaisuudesta vakavia ristiriitoja ja ongelmia.

Perussuomalaisten ajattelutapa on vapaasta luovasta ”itsellen olemisesta” riisuttua ”orjamoraalista höpinää”.      
Kulttuurihistoroitsija Kari Immonen kertoo kirjoituksessaan ”Viholliskuvien viettelys” (Pahuuden perinne, Puheenvuoroja pahan olemuksesta, 1989) siitä kuinka Sartre on käsitellyt antisemismin ongelmaa 1946 ilmestyneessä artikkelissa ”Juutalaiskysymys”.

Sartren mukaan antisemitismi ei ole pelkkä ”mielipide” juutalaisista, siinä on kyse ajattelutavasta ja kokonaisesta maailmankatsomuksesta.

Juutalainen on siinä läpeensä paha. Perussuomalaisille maahanmuuttaja on myös läpeensä paha.  
Jos juutalaisella on hyveitä, nekin ovat paheita (Sartre). Jos juutalainen rakentaa sillan, sekin on huono, koska se on juutalainen silta (katso mainitun teoksen sivulle 58).

Äärinationalistiset perussuomalaiset eivät ole ”maahanmuuttokriittisiä” vaan yksinkertaisesti rasisteja, jotka tahtovat kieltää maahanmuuttajilta myös ”itselleen olemisen”.

Me, jotka arvoastamme vapaamielistä monikulttuurisuupolitiikkaa ja jokaisen ihmisyksilön ”itselleen olemista”, kävelemme luottavaisin mieli juutalaistenkin rakentaman sillan yli.

Avainsanat: äärinationalismiAdolf Ivar ArwidssonantisemitismieksistentialismiHeather PringleHegelHimmlerin suuri suunnitelma - arjalaisen herrakansan etsintäintentionaalisuusintergrointipolitiikkaJussi Halla-ahokansallisuusaatekapitalistinen talousKari Immonenmaahanmuuttajatmaahanmuuttajien integrointimaahanmuuttokriittisetMoniarvoinen TurkumonikulttuurisuusmonikulttuurisuuspolitiikkaOlli ImmonenPahuuden perinnePerussuomalaisetpuheenvuoroja pahan olemuksestarasistitSebastian TynkkynenTuomas MartikainenTurun SanomatVarissuoViholliskuvien viettelys

Uusimmat

Cornelis Vreeswijk oli kosmopoliittinen ruotsalaisen ilmaisun ymmärtäjä

Cornelis Vreeswijk oli kosmopoliittinen ruotsalaisen ilmaisun ymmärtäjä

29.6.2025
Kulttuurivihkoilta luvassa monipuolinen kirjasyksy

Kulttuurivihkoilta luvassa monipuolinen kirjasyksy

23.6.2025
Iranilaistaustainen yrittäjä: ”Kukaan ei ole kysynyt, miten perheeni voi”

Iranilaistaustainen yrittäjä: ”Kukaan ei ole kysynyt, miten perheeni voi”

22.6.2025
Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

18.6.2025

Palkka-armeija Wagnerin nousu ja tuho

17.6.2025
”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

17.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuuriko poliittista? Ei kai sentään!

12.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

12.6.2025

Jakarta-metodi, dekolonisaatio ja uuskolonialismi – rikokset ihmisyyttä vastaan

5.6.2025

Turvallisuuspolitiikan kadonneet osat – ilmastokriisi ja ydinaseet

22.5.2025
Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

17.5.2025

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info