• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Yksilön ja taiteen vapaus

Kuvataide, kone, valta ja oleminen

Jukka Paaso kirjoittanut Jukka Paaso
12.3.2015
kategoriassa Yksilön ja taiteen vapaus
Lukuaika: 3 min

Ihminen on osa evoluution kautta kehittynyttä maapallon luontoa. Ihmiseen sisältyy biologisia ja henkisiä piirteitä, joita ei voi synnyttää ”käden jatkeilla” koneilla.

Ihmisen ja koneen suhdetta on pohdittu eri yhteyksissä. Esimerkiksi käsite ”vieraantuminen” ja ”teknologinen elämäntapa” juontavat perimmältään tuohon suhteeseen.

Koneen avulla on epäviisasta etsiä ystävää. Ja elottomalla laitteella, nykyajan ”kullatulla vasikalla”, koneella, on turha yrittää tehdä kuvataidetta.

Tietokoneella laadittu fraktaaliteos ei ole taidetta. Tästä todistaa myös se, että tietokonekuvilla ei ole taideilmaisun kehittymisestä ja muuttumisesta eikä inhimillisestä olemassaolosta todistavaa historiaa.

Myös ohjelmoidulla tietojenkäsittelyllä suunnitellut rakennukset ja kaupungit ovat ”elottomia luomuksia”. Konetekniikalla ei voi korvata inhimillistä olemassaoloa. ”Talojen kieli” voi juontaa ainoastaan ihmisen olemiseen.

Modernilla kuvataiteella on oma historia. Siitä käy ilmi se, että nykyaikainen abstrakti taideilmaisu syntyi vaiheittain osana kaikkea muuta muutosta yhteiskunnassa. Tapahtunut kehitys voidaan ymmärtää monella eri tavalla. Tässä oma näkemykseni tapahtuneesta kehitykestä.

Moderni taide on syntynyt inhimillisen olemisen pohjalta. Modernia taidetta tulee tarkastella siten, että siinä on kyse kehityksestä kohti uuden teollisen aikakauden ”vapaiden yksilöiden yhteiskuntaa”. Vapaan taiteilijan ja taideteoksen vapaan katsojan (yksilön) olemiselle annetaan siinä keskeinen asema.

Termillä ”impressionismi” (1860-luvulta lähtien) viitataan taidesuuntaukseen, jossa pyritään luonnon havainnointiin ja välittömien vaikutelmien ilmaisemiseen.

Maalaustaiteen päärooliin nostettiin impressionismissa ”oleminen valossa”. Väri herää ihmisen sisällä eloon valossa.   
Kuvataide perustui impressinonistien alkuaikaan hyvin konservatiiviseen valtapeliin. Joka suhteessa kyseenalainen jyry sai valita parhaat taideteokset (Pariisin salonki). Aivan uudenlainen näkemys maailmassa olemisesta tyrmättiin armotta.

Pilkan kohteeksi joutuneet impressionistit järjestivät vuodesta 1874 lähtien omia näyttelyitä ja luopuivat historian kuvaamisesta kuvataiteella. Tuohon aikaan historiankirjoituksesta vallitsi hyvin ristiriitaisia käistyksiä.

Kuvataiteen lisäksi myös esimerkiksi kirjallisuudessa oli käynnistynyt muutos, jossa porvariston asema alkoi horjua teollistuvassa ja kaupungistuvassa yhteiskunnassa.   

Ymmärrettiin, että kehitys voi edetä vain eteenpäin, kehitys ei voi jauhaa edestakaisin. Kuvitelma paluusta välillä jo olleeseen ja tapahtuneeseen on kuvataiteenkin kohdalla harha.       

Luonnontiede auttoi ymmärtämään, että kappaleen väri syntyy valon heijastumisesta esineeseen ja että kappaleen väri vaihtuu toiseksi joka hetki. Impressionistit korvasivat ”pysähtyneet mustat varjot ja ääriviivat” vastakohtavärillä. Varjoonkin ilmestyi nyt valoa.  

Termi ”jälki-impressionismi” (1880- ja 1890-luvukujen suuntaus) on liitetty Cezannen ja van Goghin taiteeseen. Kyseset taiteilijat on nähty fauvistien ja eksprssionistien edeltäjinä. Heidän jälkeensä tapahtui kuvataiteessa ratkaiseva känne.

Ensimmäisen ”abstraktin” akvarellin maalasi Wassily Kandinsky 1913. Vuotta aikaisemmin hän oli kirjoittanut tekstin ”Taiteen henkisestä sisällöstä”. 1900-luvun alkupäässä tapahtui eri ilmansuunnalla samantyyppistä taiteen uudistamispyrkimystä.

Kehitys johti modernin taideilmaisun läpimurtoon. Elämme tuota aikakautta tänä päivänäkin. Eikä paluuta eiliseen taiteeseen ja arkkitehtuurin voi tulla. Matka voi jatkua vain eteenpäin.

Sanalla ”abstrakti” tarkoitetaan ajatuksellista, käsitteellistä ja epähavainnollista. Ilmaisulla ”absratkti taide” viitataan siihen, että erottaa ajatuksissaan jostakin aineellisesta oliosta ajatuksellisen.

Sanalla ”ekspressionismi” viitataan tunteeseen ja intuitioon liittyvän ilmaisun kautta taiteiljan sisäiseen näkemykseen pyrkimistä.  

Termillä ”abstrakti ekspressionismi” on viitattu alunperin Kandisnkyn maalauksiin 1910-1914 mutta varsinaisesti termi tuli käyttöön vasta 1946.

Kandinsky oli kiinnostunut teosofian omaksumisen mukaisesti myös ”hengestä”. Värit olivat hänestä eläviä itsessään ja värejä sekoittamalla saattoi luoda rajattomasti uusia ”hengen maailmoja”. Värit alkoivat pursuilla Kandiskyn silmissä heleinä, mietteliäinä ja uneksivina.  

Sartren mukaan (kirjassa Mitä kirjallisuus on?, 1967) vasta värin siirtämisessä kankaalle syntyy jotain hyvin oleellista, väri muuttuu vasta tuossa vaiheessa mielikuvaobjektiksi.  

Sartren mukaan väri on itsessään eloton olio, eikä väriä pitäisi ymmärtää kielenä. Kandiskyn maailmassa pelkälle värille annattiin suuri merkitys.   

Impressionisti Monet´n heinäsuovan näkeminen synnytti Kandinskyssä ahaa-elämyksen keksiä abstrakti maalaustapa. Kandisnkyn oman ”olemisen vire” oli tuossa tilanteessa ratkaisevin tekijä. Henkisyys valtasi koko hänen olemisensa.    
Maalaamisen päävaikuttimeksi tuli nyt kaksi päätekijää, ”oleminen valossa” (älyllisyys) ja ”yksilön henkinen oleminen” (henkinen tunne-elämys ja intuitio).

Nyt ymmärrettiin, että maailmoja on yhtä monta kuin yksilöitä. Maailman katselemeninen joka hetki yhtenä ja samana ”totuutena” hävittäisi yksiön vapauden. Vanha näköiskuva, porvarillisen keskiluokan maailmankuvana ja kulttuurina hylättiin. Sitä ei voinut ottaa matkalle kohti huomista tulevaa.          

Abstraktin taideilmaisun rinnalla on käytetty myös fikuratiivista esittävää taidetta (esimerkiksi ihmistä esittävän hahmon kuvaamista). Moderni kuvataideilmaisu on laajentunut lukemattomiksi suuntauksiksi ja niiden yhteydessä käytetään myös esimerkiksi liikettä ja ääntä.

Kaikki tämän tyyppiset ilmiöt todistavat yksilöllisen olemisen korostumisesta ja laajentumisesta uudessa teollisessa yhteiskunnassa.  

Tunteen ja järjen vuorovaikutukseen perustuva abstrakti kuvataide haastaa uudistumaan jatkuvasti. Kuvataiteilijaa ja teoksen katsojaa pitää siinä ajan hermolla vapaana yksilönä oleminen. Uudistamisen vastaisuus perustuu sitävastoin ”tieto on valtaa” -periaatteeseen, massojen yhtenäiseen valtaan sekä yhden ja saman kuvitteellisen näyn palvontaan.

Avainsanat: Cezanneimpressionismijälki-impressionismikonekullattu vasikkakuvataidemoderni kuvataidemoderni taideMonetSartreteknologinen elämäntapatieto on valtaavan GoghvieraantuminenWassily Kandinsky

Uusimmat

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

17.5.2025

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info