• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Kinosilmä

Kauhean, hyvän ja roskan symbioosi

Elias Krohn kirjoittanut Elias Krohn
27.4.2013
kategoriassa Kinosilmä
Lukuaika: 3 min
Kauhean, hyvän ja roskan symbioosi

Harmony Korine: Spring Breakers.

 

Huhtikuussa Helsingissä järjestetyn Night Visions -festivaalin teemana oli tänä vuonna Back to Basics. Tapahtuman suosio oli ennätyksellinen: loppuunmyytyjen näytösten lukumäärä kohosi suuremmaksi kuin yhdelläkään aiemmalla kerralla neljäpäiväisellä Night Visions -festivaalilla. Kokonaiskävijämäärä kohosi 3 728 katsojaan. Kevään 2013 Night Visions -tapahtumat, tammikuussa järjestetty Night Visions Colttikonsertti 2013 -festivaali ja nyt järjestetty Night Visions Back to Basics 2013 -festivaali ovat keränneet yhteensä ennätykselliset yli 5 200 kävijää. Festivaalinäytöksistä yli 30 prosenttia – yhteensä yhdeksän kappaletta – täyttyi viimeistä paikkaa myöten.

Heidi Merima-Halonen ruotii festivaalin suosiota ja siellä tarjoiltavien lajityyppien nykytilaa.

 

Night Visions. Kaksi sanaa, jotka saavat suuressa kauhu- kultti- fantasia- ja scifileffafanijoukossa aikaan dekadenttia euforiaa, pervoperhosten orgioita vatsanpohjassa.

Vakioyleisö tietää mitä odottaa ja osaa valita omansa tarjonnasta sen mukaan. Noviisien ongelma on tämän festivaalin kohdalla sama kuin kaikkien muidenkin festivaalien ja tavallisen teatteritarjonnankin kohdalla: Levittäjien tekemät kuvaukset elokuvien juonista kuulostavat poikkeuksetta äärettömän hyviltä. Niiden perusteella etenkin kokemattoman katsojan on todella vaikea arvuutella, mitkä elokuvista ovat katsomisen arvoisia ja mitkä silkkaa ajan- ja rahanhukkaa.

Synopsis osa itse elokuvaa

Suurten ikäluokkien edustajat – ainakin useammin kuin nuoremmat – valitsevat elokuvansa vain elokuvan nimen, genren ja näyttelijöiden perusteella. Nämä katsojat haluavat välttää kaikki mahdolliset spoilerit saadakseen mahdollisimman täydellisen elokuvanautinnon.

Ehkä meidän muidenkin pitäisi siirtyä samaan systeemiin. Vai pitäisikö sittenkään? Harmittavan usein törmää elokuviin, joista ei tajua päätä eikä häntää, ellei ole lukenut synopsista etukäteen. Synopsis on aivan liian usein eräänlainen prequel, ennakko-osa, tarina tapahtumista ennen varsinaisen elokuvan tapahtumia. Näissä tapauksissa unohdetaan kokonaan ne katsojat, jotka eivät halua tietää elokuvasta etukäteen muuta kuin genren.

Levittäjien hurmiohenkiset synopsikset johtavat ikävän usein myös siihen, että katsoja, joka ei osaa suhtautua niihin varauksella, pettyy pahemman kerran. Maailmalla kohahduttanut mestariteos suoraan alkukantaisen kauhun lähteiltä onkin puolivillainen, liian monta kertaa nähty säikyttelyraina vailla todellista jännityksen- ja pelon rakentelua, saati huipennusta. Näiden elokuvien perustana ovat yleensä aivoton räiskintä ja huonot efektit.

Mitä huonompi, sen parempi?

Näiden negatiivisten höyryjen jälkeen, jotka eivät suinkaan liity vain tähän festivaaliin, siirryn itse asiaan: tämän kevään Night Visions; Back to Basics -ohjelmistoon.

Kokonaisuus oheistapahtumineen ja vieraineen oli maineensa veroinen, tasavallan asiallisin ja asiattomin samalla kertaa. Tähän määritelmään tiivistyy festivaalin suuri suosio: tarjonta on joko kirjaimellisesti järjettömän hyvää tai niin järjettömän huonoa, että se on jo hyvää.

Tapahtuman suosituimmiksi elokuviksi kohosivat ohjaaja Harmony Korinen ”rosoinen nuorisokuvaus” eli aivoton sekoiluelokuva Spring Breakers (Yhdysvallat 2012) sekä Taru sormusten herrasta -tähti Elijah Woodin tähdittämä ja Franck Khalfounin ohjaama kauhutrilleri Maniac (Ranska/Yhdysvallat 2012).

Jälkimmäisen kohdalla ennakkohehkutus lunasti paikkansa. Kyseessa oli erittäin hyvä kuvaus hulluudesta yhdistettynä toimiviin slasher-elementteihin; siitä huolimatta Spring Breakers oli se, joka keräsi Helsingin Bio Rexiin yhteensä 700 katsojaa.
Jo pelkästään elokuvan nimi kertoo olennaisen, ja uskallan väittää, että se aiheuttaa suuressa joukossa tämän blogin lukijoita inhon väristyksiä. Mutta seksi myy, se on vanha totuus, joka tuskin koskaan tulee muuttumaan. Samoin tekevät aivot ja suolet seinillä. Vielä kun yhdistää nämä kaksi jenkkilän kevätloman kreisibailaukseen, niin avot, kassamagneetti on syntynyt.

En tosin ole pätevä arvostelemaan elokuvaa, sillä en nähnyt sitä. Vaikka mainstream, kauhu ja aivoton viihde viehättävätkin, niin jossain se raja vain menee. Omalla kohdallani raja tuli vastaan festivaalin suosituimman elokuvan kohdalla. Siksi en voi nyt kertoa, mistä hypetys johtuu. Toisaalta, vaikka olisin nähnytkin elokuvan, niin tuskin voisin sitä tehdä siltikään.

The Room -ilmiö tuli Suomeen

Suuresta suosiosta pääsivät nauttimaan myös festivaalin amerikkalaiset ohjaajavieraat Justin Benson ja Aaron S. Moorhead. Bensonin ja Moorheadin trilleri Resolution (Yhdysvallat 2012) oli yksi niistä elokuvista, joihin ei tarvinnut pettyä edes huiman ennakkosuitsutuksen jälkeen. Elokuva tarjoili lupausten mukaisesti tuoreutta ja monitasoisuutta. Samaa tarinaa kertoo elokuvan suuri suosio muun maailman festivaaleilla. Jopa useimmat kriitikot ovat yhtyneet suitsutukseen.

Toiveuusintanäytöksissä esitettiin viime vuoden päätöselokuvana nähty Tommy Wiseaun ohjaus The Room (Yhdysvallat 2003). Edelliskerralla vähemmälle suosiolle jäänyt raina myi tällä kertaa loppuun molemmat näytöksensä. Yhdysvalloissa muun muassa Kristen Bellin, Jonah Hillin ja Rob Lowen kaltaisten tunnettujen näyttelijöiden julkisen suitsutuksen tuella elokuva on noussut maailmalla valtavaksi kultti-ilmiöksi. Täysille saleille esitetyt toiveuusinnat elokuvasta kertovat selvää kieltä siitä, että elokuva alkaa saada viimein pysyvää jalansijaa myös Suomessa. 




Night Visions Back to Basics 2013 11.–14.4. Helsingissä

Avainsanat: Aaron S. MoorheadBio RexElijah WoodFranck KhalfounHarmony KorineJonah HillJustin BensonkauhuelokuvaKristen BellManiacNight VisionsResolutionRob LoweSpring BreakersTaru Sormusten herrastaThe RoomTommy Wiseau

Uusimmat

Turvallisuuspolitiikan kadonneet osat – ilmastokriisi ja ydinaseet

22.5.2025
Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

17.5.2025

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info