• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Kinosilmä

Käsikirjoitusten surkeudesta

Harald Birger Olausen kirjoittanut Harald Birger Olausen
23.7.2013
kategoriassa Kinosilmä
Lukuaika: 4 min
Käsikirjoitusten surkeudesta

Elokuvaohjaaja Matti Kassila. Kuva: Wikipedia.

Helsingin Sanomissa 21.7. oli elokuvaohjaaja Matti Kassilan hieno kolumni suomalaisen elokuvan surkeudesta. Vikana ovat surkeat käsikirjoitukset ja niiden takana vielä surkeammat käsikirjoittajat. Kritiikki markkinointikoneistojen ulos pullauttamia järkytyksiä kohtaan, jota ohjaajat Kassila ja Jörn Donner ovat jo aiemmin esittäneet, ei ole vuosien saatossa vanhentunut – päinvastoin.

Kirjoitin Tampereen lyhytelokuvajuhlista tälle palstalle maaliskuussa pitkän raportin, jossa pohdin muun muassa sitä, miten hyvät elokuvat lumoavat kuin suurenmoiset freskot, jotka on maalattu ihmiselämän arvoituksien loppumattomilla väreillä. Niissä on lohtua ja toivoa, jotta tässä narsistisesti häiriintyneessä historiattomassa ja aatteettomassa nykypäivässä, missä vain syödään, kulutetaan ja naidaan, kuka missäkin kaninkolossa, emme unohtaisi, miksi olemme täällä ja erityisesti miksi olemme ihmisiä.

Yleisesti ottaen tasokkailla festivaaleilla järjestettiin  ”Käsikirjoittajien killan” yhteydessä ”Repliikkikaraoke”. Oli hämmentävää seurata repliikkikarokessa omasta erinomaisuudestaan juopuneita käsikirjoittajia, jotka ovat ainakin jossain mielessä vastuussa siitä, että suomalaisten pitkien nykyelokuvien taso on tätä tasaisen harmaata mössöä, jota piristämään laitetaan aina pakolliset kesäteatterimaiset vittu- ja viinarepliikit.

Näitä ”Pane mua”, ”Anna persettä ja munaa”, ”Nain sua”, ”Otan paukut”, ”Nussin sua” -repliikkejä arvuuteltiin sitten illalla ja kaikilla oli erinomaisen hauskaa kuullessa, miten muutama statistiksi Risto Räppääjä -elokuvaan palkattu käsikirjoittaja oli koko ajan hokenut SF-filmien heinälatoromantiikan parodisessa hengessä ”Kohta pannaan” -repliikkejä läpi koko elokuvan kuvausten kenenkään siitä sen kummemin häriintymättä tai asiaa sen kummemmin ihmettelemättä, koska juuri näitä repliikkejä he itse kirjoittavat näihin teini-ikäisille ja sitä nuoremmille suunnattuihin elokuviinsa tuottajiensa pyynnöstä, sillä elokuvissa jaksaa käydä enää tämä jokasukupolven ikuinen popcorneja ja colajuomia ryypsivä, namuja mössöttävä ja toisiaan lääppivä, kikatteleva teinipopulaatio, oli sitten kyseessä Pekko Aikamiespojan seikkailut osa XXXVI tai Minä ja Morrison eläkeläishumpissa rakastuneina -elokuvafestivaalit.

Juuri tämä käsikirjoittajaporukka vastaa suomalaisen elokuvan heikosta tasosta. Tilanne ei ole paljoa muuttunut siitä, kun Jörn Donner kirjoitti yli 50 vuotta sitten elokuvakriitikkiä rajusti tuomitsevia puheenvuorojaan muun muassa kirjoituksissaan ”Jäähyväiset aseille – koruttomia muistikuvia 50-luvun filmikritiikistä” ja ”Suomalainen elokuva vuonna nolla.”

Nyt Hesarissa suomalaiset käsikirjoitukset sivistyneesti ja asiantuntevasti haukkunut legendaaristen Komisario Palmujen ikimuistoinen ohjaaja Matti Kassila väitti jo muutama vuosi sitten eräässä syntymäpäivähaastattelussaan kahdeksankympin korvilla, että suomalainen elokuva kärsii oman historiansa puutteesta. Sen hän oli huomannut katsellessaan suomalaisia koko illan elokuvia, jotka hänen mielestään olivat liian usein latteita ja niistä paistoi läpi syväulottuvuuden puute.

Elokuvalla olisi näinä aikoina kova tehtävä yrittäessään vaalia lähes ainoana taidemuotona vielä elokuvan haastavaa, riitelevää ja ärsyttävää perintöä kunniakkaitten elokuvaesikuviensa yleismaallisessa hengessä, aina Chaplinista, Eisensteinistä, Tarkovskista ja Wajdasta Pirjo Honkasaloon ja valitettavasti lähes unohdettuun helmeen, Antti Favenin ja Tarja Laineen upeaan Joel Lehtosen romaanifilmatisointiin Rakastunut rampa. Siihen suomalainen elokuva ei kuitenkaan kykene. Ulkomainen kylläkin, kiitos loistavien käsikirjoitustensa. Muun muassa  Englannissa osataan tehdä laatutyötä pienillä budjeteilla. Sen osoitti Tampereella keväällä filmijuhlien yhteydessä nähty Julien Templen The Modern Babylon, jota raportissani käsittelin.

 


Kaksi omakohtaista käsikirjoitusmuistelusta

Opiskelin dramaturgi Pentti Halosen vetämällä Teatterikorkeakoulun täydennyskoulutuskeskuksen järjestämällä ensimmäisellä nettielokuvakäsikirjoittamisen kurssilla 2000-luvun alussa. Tein kursilla elokuvakäsikirjoituksen ”Norjalaisverta”, joka oli homopoliittinen kommunistikummitustarina pikkupaskakaupungista nimeltään Kotka (ja oli hyvää harjoitusta juuri valmiiksi kirjoittamaani ensimmäistä romaaniani, 450-sivuista Homokalevalaa varten).

Muistan, miten mielikuvituksettomia ja ponnettomia kopiojuttuja muiden kurssilaisten työt olivat. Eikä mikään ihme, sillä joukossa olivat muun muassa Raha-automaattiyhdistyksen silloinen (jäsenkirjalla valittu) demaritiedotuspäällikkö, liuta tylsiä sormea heristeleviä opettajia, pari itsestään liikoja luulevaa toimittajaa ja muita samanlaisia ei kovinkaan lahjakkaita suorittajia, päällepäsmäreitä, esittäjiä ja patsastelijoita, joille vieläkin surkeampi ja lahjaton äidinkielen opettaja oli vakuuttanut, että he olivat alansa parhaita kirjoittajia.

Usein palautekokoukset alkoivat sillä, että Halosen piti pistää ruotuun minua haukkuvia muita oppilaita.

Juttuni olivat liikaa myös KOM-teatterille, jonka palautepalveluun käsikirjoitukseni silloin lähetin. Murskapalaute oli olevinaan hieman vitsikäs. Kaksi keltanokkadramaturgia kirjoittivat kirjeessä lukeneensa käsikirjoitukseni kahteen kertaan ennen kuin uskoivat sen olevan tosissaan tehty.

Sitten he suosittelivat minulle pokkana lääkityksen vaihtoa ja totesivat, ettei kässäriä kannattanut koskaan eikä missään tapauksessa tarjota millekään elokuvayhtiölle, koska he eivät uskoneet, että aihe olisi kiinnostanut ketään – siihen se oli heidän mielestään ”liian mielikuvituksellinen, siinä oli liian vaikeasti tajuttavia runokohtauksia, liikaa runollisuutta, raskaita tunnelmia, ja ehdottomasti liian kallis elokuvaksi tehtäväksi”. Yritin jänkätä myöhemmin heille, etteivät esikuvinani tuolloin olleet Derek Jarmanin Sonetti, Wittgenstein ja Caravaggio olleet mitään miljoonabudjetilla tehtyjä mainstreamelokuvia, vaan päinvastoin, kokeellisia indiepuolihalpiksia, ja lajissaan genrensä suuria mestariteoksia, jotka elävät vieläkin tietä näyttävinä palavina soihtuna yhteisessä elokuvatajunnassamme, varsinkin Sonetti. Lopussa he kuitenkin yhdessä lauseessa kehottivat minua jatkamaan kirjottamista, sillä he eivät olleet aiemmin kohdanneet vastaavanlaista tekstiä – ”olet ilmeisen lahjakas”, oli heidän loppupäätelmänsä.

 

Avainsanat: elokuvakäsikirjoituksetJörn DonnerMatti KassilaRepliikkikaraokesuomalainen elokuvaTampereen lyhytelokuvajuhlat

Uusimmat

Cornelis Vreeswijk oli kosmopoliittinen ruotsalaisen ilmaisun ymmärtäjä

Cornelis Vreeswijk oli kosmopoliittinen ruotsalaisen ilmaisun ymmärtäjä

29.6.2025
Kulttuurivihkoilta luvassa monipuolinen kirjasyksy

Kulttuurivihkoilta luvassa monipuolinen kirjasyksy

23.6.2025
Iranilaistaustainen yrittäjä: ”Kukaan ei ole kysynyt, miten perheeni voi”

Iranilaistaustainen yrittäjä: ”Kukaan ei ole kysynyt, miten perheeni voi”

22.6.2025
Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

18.6.2025

Palkka-armeija Wagnerin nousu ja tuho

17.6.2025
”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

17.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuuriko poliittista? Ei kai sentään!

12.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

12.6.2025

Jakarta-metodi, dekolonisaatio ja uuskolonialismi – rikokset ihmisyyttä vastaan

5.6.2025

Turvallisuuspolitiikan kadonneet osat – ilmastokriisi ja ydinaseet

22.5.2025
Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

17.5.2025

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info