• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kauppa
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kauppa
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Kinosilmä

Häätanssijan sateinen Marokko

Eija Pohjansaari kirjoittanut Eija Pohjansaari
17.1.2013
kategoriassa Kinosilmä
Lukuaika: 2 min
Häätanssijan sateinen Marokko

Päähenkilö Hind lapsensa kanssa Häätanssi-dokumentissa.

Katsojalle selviää heti alussa, että Mohamed El Aboudin dokumentti Häätanssi ei kerro matkatoimistojen mainoksista tutusta Marokosta. Tässä Marokossa sataa niin konkreettisesti kuin vertauskuvallisestikin. Häätanssin päähenkilö on marokkolainen Hind, joka raiskattiin teini-ikäisenä. Tämän seurauksena hän joutui perheensä hylkäämäksi ja elämään paperittomana, ilman virallista henkilöllisyyttä. Ilman henkilöllisyystodistusta Hindillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin työskennellä prostituoituna ja perinteisenä häätanssijana. Häätanssijoiden ammattikunta ei ole sekään arvostettu, ja naiset ovat jatkuvassa vaarassa joutua väkivallan kohteiksi.

Hind tavoittelee parempaa tulevaisuutta itselleen ja lapselleen, mutta toiveet kariutuvat yksi toisensa jälkeen. Hänellä on tavalliset nuoren naisen haaveet avioliitosta poikaystävän kanssa ja perheestä, mutta niiden toteutuminen on epävarmaa ja jatkuvassa vastatuulessa satunnaisista toivonpilkahduksista huolimatta. Hind haluaisi takaisin lapsensa, elämänsä ja asemansa yhteiskunnan tasavertaisena jäsenenä, mutta taistelu on pitkä ja mutkikas.

Paikoin dokumentti tulee katsojaa epämukavan lähelle. Hindin toiveet ja niiden romahtaminen näytetään läheltä, ja intiimiä vaikutelmaa tukee Marita Hällforsin lähikuvaa mestarillisesti käyttävä kameratyö. Päähenkilö esiintyy välillä myös epäedullisessa valossa. Hindin suhde lapseensa näyttää konkreettisesti, kuinka laiminlyönti ja väkivalta synnyttää lisää laiminlyöntiä ja väkivaltaa.

Dokumentissa vieraillaan myös Hindin perheen luona. Sieltä saadun paperin turvin Hind saa itselleen väliaikaisen henkilöllisyystodistuksen ja sen avulla töitä oliiviöljytehtaasta. Työpaikka on kuitenkin kausiluontoinen. Koska perhe ei täysin luota Hindin avioitumisaikeisiin, hän ei kuitenkaan saa heiltä syntymätodistustaan. Sitä ilman on mahdotonta saada pysyviä henkilöllisyyspapereita, jotka tarvittaisiin työpaikan ja vuokra-asunnon saamiseen. Niinpä Hind ja hänen poikaystävänsä asuvat pimeästi vuokratussa, lähinnä eläinsuojaa muistuttavassa tilassa. Hankaluuksia tuottaa sekin, että sekä menneisyys että asuinpaikka on salattava työtovereilta tehtaalla.

El Aboudin dokumentti kertoo marokkolaisen yhteiskunnan varjopuolesta mukaansatempaavasti. Häätanssijat ovat olleet Marokossa tabuaihe eikä heitä virallisesti ole olemassa. Dokumentista kuitenkin selviää, että häätanssijoita on jokaisessa vähänkin suuremmassa kaupungissa ja kylässä. Elokuvan naiset ovat suorapuheisia kuvatessaan elämäänsä ja kertoessaan ajatuksiaan yhteiskunnasta ja miehistä.

Hindin kohtalo ja hänen tulevaisuutensa jäävät askarruttamaan katsojaa pitkäksi aikaa. Dokumentin musiikki tukee hyvin sen alakuloista ja pysähtynyttä, paikoin epätodellista tunnelmaa.

Dokumentin ohjaaja Mohamed El Aboudi on kotoisin Marokosta, mutta asunut Suomessa vuodesta 2001. Häätanssi-elokuva on palkittu Locarnon filmifestivaaleilla ja esitetään lähiaikoina myös Marseillen PriMed-festivaaleilla sekä Marokon Festival national du Film -festivaaleilla Tangerissa.

 

Häätanssin ensi-ilta Suomessa on 18.1.2013.

 

Dokumentin teon jälkeen Hind tuomittiin Marokossa kolmeksi ja puoleksi vuodeksi vankeuteen ja hänen lapsensa otettiin huostaan.


Avainsanat: dokumenttielokuvatHäätanssiHindLocarnoMarita HällforsMarokkoMohamed El AboudiPriMed

Uusimmat

Tervetuloa Kulttuurivihkojen kirjalliseen syysiltaan 18.11.! HUOM: Uusi paikka ja kellonaika!

13.11.2025
HYY päätti myydä ylioppilastalot

HYY päätti myydä ylioppilastalot

13.11.2025
Joensuu on monipuolinen elokuvakaupunki

Joensuu on monipuolinen elokuvakaupunki

11.11.2025
Vanhan ylioppilastalon pelastamiseksi kerätään vetoomusta

Vanhan ylioppilastalon pelastamiseksi kerätään vetoomusta

11.11.2025
Taide ja taiteilijat rauhantyössä

Taide ja taiteilijat rauhantyössä

9.11.2025
Jyväskylän Syksy: Holokaustin tutkimusta ja kuvaamista

Jyväskylän Syksy: Holokaustin tutkimusta ja kuvaamista

6.11.2025
Jyväskylän Syksy: Kirjailija Timo Suutarisen tuotanto

Jyväskylän Syksy: Kirjailija Timo Suutarisen tuotanto

5.11.2025
Oliko angloamerikkalainen eliitti syypää maailmansotiin?

Oliko angloamerikkalainen eliitti syypää maailmansotiin?

4.11.2025
Jyväskylän Syksyn vuoden runoilija on Timo Suutarinen

Jyväskylän Syksyn vuoden runoilija on Timo Suutarinen

1.11.2025
Gazalainen toimittaja ja perheenäiti: ”Elämme raunioaavikolla”

Gazalainen toimittaja ja perheenäiti: ”Elämme raunioaavikolla”

30.10.2025
Globaali riisto eli Woltin menestyksen syvimmät syyt

Globaali riisto eli Woltin menestyksen syvimmät syyt

27.10.2025
Suomen poliittinen johto ja Irakin sota – kovaa peliä kulisseissa

Suomen poliittinen johto ja Irakin sota – kovaa peliä kulisseissa

24.10.2025
Tekstin talolla keskustellaan taiteilijoiden rauhantyöstä 1.11.

Tekstin talolla keskustellaan taiteilijoiden rauhantyöstä 1.11.

21.10.2025
Jyväskylän Syksyn vuoden runoilija on Timo Suutarinen

Kulttuurivihkot Helsingin kirjamessuilla: keskustelua kirjallisuuden ja yhteiskuntaluokan kytköksistä ja kirjailijoita tavattavissa

20.10.2025

Oikeistopopulismin vallankumous ja vasemmiston kurjuus

13.10.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info
  • Kauppa