• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Kinosilmä

Eurooppalaisen elokuvan juhlaa Espoossa

Heidi Merima-Halonen kirjoittanut Heidi Merima-Halonen
1.10.2012
kategoriassa Kinosilmä
Lukuaika: 3 min
Doris Dörrie: Glück

Doris Dörrie: Glück.

 

Dreileben 1Espoo Cine ei pettänyt laajaa ja laadukasta ohjelmistoa odottavaa yleisöään tälläkään kertaa. Elokuvasarjoja oli yhteensä 12, ja lisäksi tarjolla oli ulkoilmanäytöksenä Anton Corbijnin postpunkyhtye Joy Divisionista kertova elokuva Control. Festivaalin aikana nähtiin myös itse ohjaajasta kertova dokumentti Anton Corbijn Inside Out.

Varsinaisena harvinaisuutena esitettiin vuonna 1902 Pariisissa kuvattu fantasiaelokuva Le Voyage Dans La Lune. Mykkäelokuvan ensimmäistä näytöstä oli säestämässä elokuvamusiikin saralla kunnostautunut yhtye Cleaning Women.

Georges Mélièsin kauan kadoksissa ollut klassikko saatiin restauroitua entiseen, käsin väritettyyn loistoonsa vasta viime vuonna, jolloin se esitettiin yleisölle Cannesin elokuvajuhlilla. Elokuvan kylkiäisenä nähtiin vaativasta restaurointiprosessista sekä Mélièsin uraauurtavasta työstä kertova dokumentti Le Voyage Extraordinaire.

 Saksalaiselokuvan suuri tapaus: Dreileben

Festivaali toimii perinteisesti suomalaisena pääareenana tuoreille eurooppalaisille ja etenkin saksalaisille elokuville. Tämänvuotisessa GerMania-sarjassa oli tarjolla yhdeksän elokuvaa, joista kolme kuului harvinaislaatuiseen Dreileben-sarjaan.

Dreileben on niin sanotun Berliinin koulukunnan esteettisten ideaalien pohdinnasta syntynyt  sarja. Kolmen erityylisen ohjaaja-käsikirjoittajan, Dominik Grafin, Christian Petzoldin ja Cristoph Hochhäuslerin, sarjan kantavana ideana oli kolmen genreltään erilaisen elokuvan läpi polveileva juoni; vaikka elokuvat saattoi katsoa myös yksittäisinä teoksina, kaikkien kolmen katsominen putkeen toi elokuviin täysin uudenlaista syvyyttä.

Dreileben 3Ennakkoon televisiosarja Twin Peaksin tyyliseksi mainostettu elokuvasarja oli varsin viihdyttävä, mutta monet uudenlaisen kerronnan suomat mahdollisuudet oli katsojan harmiksi jätetty käyttämättä etenkin kahdessa ensimmäisessä elokuvassa. Toisessa elokuvassa nähtiin ensimmäisen elokuvan pääpari suutelemassa ja sama vankikarkuri pakomatkalla – siinä kaikki. Kolmas elokuva avasi katsojalle kuitenkin täysin uudenlaisen katsantokannan tapahtumiin.

Kolme elämää

Sarja sijoittui kuvitteelliseen pieneen Dreilebenin kylään, jonka nimi tarkoittaa osuvasti kolmea elämää. Ensimmäinen elokuva, Dreileben, 1 – Etwas Besseres als den Tod (Beats Being Dead) kertoi nuoren Johanneksen (Jacob Matschenz) tarinan. Tarina oli tyypillinen nuorisodraama nopeine ihastumisineen, pikaeroineen ja sääliviiltoineen – outo valinta kahden muun elokuvan kohderyhmää ajatellen.

Toinen elokuva, Dreileben, 2 – Komm Mir Nicht Nach (Don’t Follow Me Around) oli tarina kolmiodraamasta ensimmäisen osan tapaan. Tällä kertaa roolihahmot olivat hieman vanhempia. Tarina jatkui kronologisesti: Päähenkilö, rikospsykologi Johanna (Jeanette Hain) metsästi elokuvassa ensimmäisessä osassa karannutta vankikarkuria (Stefan Kurt).

Kolmas elokuva, Dreileben, 3 – Eine Minute Dunkel (One Minute of Darkness) ei jatkanut tarinaa kronologisessa järjestyksessä. Se kertoi samasta ajanjaksosta kuin ensimmäinenkin elokuva, tällä kertaa vankikarkurin näkökulmasta. Sarjan päätösosa loi aikaisemmille tapahtumille mielenkiintoista perspektiiviä ja sitoi irralliset tarinan osat kauniille päätösratkaisurusetille. Elokuvan heikkoutena oli kaiken selittävä loppu, joka olisi toiminut paremmin, jos jotain olisi jätetty katsojan mielikuvituksen varaan.

Glück Useita tähtivieraita

GerMania-sarjan vaikuttavimman elokuvan tittelistä kilpailivat Doris Dörrien raastava, balkanilaistytön tarinan kertova melodraama Glück (Bliss) sekä Matthias Glasnerin Gnade (Mercy), ankara kuvaus saksalaisperhettä kohdanneesta onnettomuudesta sekä sitä seuranneesta epätoivosta.

Tämänvuotisista ulkomaisista tekijävieraista suurin osa liittyi GerMania-sarjaan. Parhaiten ehkä Kaukaiset Valot (Lichter) -elokuvastaan tunnettu Hans-Christian Schmid saapui festivaalille tuoreen Was bleibt -elokuvansa kanssa. Myös elokuvan pääosan esittäjä Lars Eidinger nähtiin festivaalivieraiden joukossa.

Eidinger nähtiin myös kahdessa muussa tämänvuotisessa festivaalielokuvassa: Méliès-kilpasarjan postapokalyptisessä Hell-elokuvassa sekä GerMania-sarjan osittain Suomessa kuvatussa elokuvassa Fenster Zum Sommer (Summer Window), josta vieraiksi saapuvat myös elokuvan ohjaaja Hendrik Handloegten sekä näyttelijä Fritzi Haberlandt.

Viidentenä saksalaisvieraana paikalle saapui Baikonur-elokuvallaan festivaaliyleisöä ihastuttanut saksalainen ohjaaja Veit Helmer (Tuvalu, Absurdistan, Gate To Heaven). Helmerin aikaisempien elokuvien tapaan myös Baikonurin tapahtumat sijoittuvat varsin erikoiseen paikkaan – maailman vanhimpaan avaruuskeskukseen Kazakstanissa.

Avainsanat: Anton CorbijnDoris DörrieDreilebenEspoo CineFritzi HaberlandtGeorges MélièsGlückLars EidingerVeit Helmer

Uusimmat

Turvallisuuspolitiikan kadonneet osat – ilmastokriisi ja ydinaseet

22.5.2025
Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

17.5.2025

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info