• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Kinosilmä

Elävien kuolleiden haaveista

Jouni Avelin kirjoittanut Jouni Avelin
11.2.2016
kategoriassa Kinosilmä
Lukuaika: 3 min
Elävien kuolleiden haaveista

Christian Petzold: Phoenix. Kuva: Filmikamari.

Berliinin koulun ehkä kansainvälisesti tunnetuin ohjaaja Christian Petzold (s. 1960) erkaantui jo edellisessä elokuvassaan Barbara (2012) eräistä tälle löyhälle, Saksan uudeksi aalloksikin kutsutulle, liikkeelle ominaisista piirteistä. Saksalaisesta valtavirtaelokuvasta ja edellisten sukupolvien ohjaustöistä poiketen berliiniläisten elokuvat ovat tapahtuneet nykyajassa, tyyli on realistinen eikä ei-diegeettisiä elementtejä – valkokankaan tapahtumien ulkopuolisia ääniä tai musiikkia – hyväksytä. Pesäero saksalaiseen historialliseen draamaan – Peltirumpu (1979), Perikato (2004), Jossain Afrikassa (2001) – on siis selvä.

Berliinin elokuvajuhlilla hopeisen karhun parhaasta ohjauksesta saanut Barbara sijoittui DDR:ään, vuoteen 1980, mutta Berliinin koululle tyypilliseen tapaan siinä ei ollut lainkaan musiikkia, ja rytmi oli tarkoituksellisen verkkainen.

Petzoldin Phoenix (2014) venyttää näitä piirteitä entisestäänkin, sillä avauskohtauksessa taustalla – ja vasta myöhempiin tapahtumiin liittyen – soi Kurt Weillin (1900−1950) Speak Low (1943) ilmavana instrumentaaliversiona, mehevän kontrabasson ja pianon niukkana mutta elokuvallisena sovituksena. Petzold sijoittaa Speak Low’n taitavasti kolmeen kohtaan, alun lisäksi keskelle – Weillin oma tulkinta, jota kuunnellaan levyltä – ja loppuun, jossa totuus paljastuu kaikille osapuolille. Itse asiassa koko elokuva noudattelee Speak Low’n rytmiä.

Petzoldin ja Harun Farockin (1944−2014) käsikirjoituksen pohjana on ollut Hubert Montailhetin rikosromaani Le retour des cendres (1961). Petzold on jo aiemmin yhtynyt Hitchcockin näkemykseen, että elokuvasovituksen voi tehdä vain huonosta romaanista, ja Saksassa tehtiinkin Petzoldin mukaan 1980-luvulle saakka huolestuttavan paljon elokuvia arvostetuista romaaneista (Mann, Johnson, Böll). Mitä ilmeisimmin Phoenixissa alkuperäisteoksesta poiketaan varsin reippaasti.

Laulaja Nelly Lenz palaa keskitysleiriltä kasvot tuhoutuneina ja leikataan moneen kertaan. Hänen koko perheensä on kuollut, tiedossa on merkittävä perintö. Nelly haluaa entisen ulkonäkönsä, mutta se onnistuu vain osittain. Hänen ystävänsä Lene houkuttelee Nellyä Palestiinaan, jonne on perusteilla juutalaisten valtio, mutta Nelly haluaa löytää miehensä, pianisti Johnnyn, vaikka tämän sanotaankin ilmiantaneen Nellyn natseille.

Johnny on vajonnut kapakan siivoojaksi. Hän ei tunnista Nellyä, mutta huomaa tämän yhdennäköisyyden kuolleeksi luulemansa vaimonsa kanssa. Johnny suostuttelee Nellyn näyttelemään vaimoaan, jotta he voivat anastaa perinnön. Vasta lopussa yhdessä esitetty Speak Low paljastaa Johnnylle, että Nelly onkin Nelly.

Phoenix on tarina kolmesta elävästä kuolleesta: Nellystä, Johnnysta ja Saksasta. Petzold käsittelee saksalaisille tärkeää Heimat-teemaa, kysymystä kodista, kotiseudusta tai sielun sijasta. Hän onkin todennut, että pohjimmiltaan kaikki tarinat palautuvat kodin käsitteeseen. Phoenixin raunioitunut Berliini on se fyysinen ja henkinen tila, jolle Barbaran jaettu Saksa rakentuu.

Petzold on kertonut keskittyvänsä elokuvissaan naisiin, koska se estää liiallisen omaelämäkerrallisuuden. Identifikaatio eli henkilöihin samastuminen on hänelle myrkkyä. Herkästä aiheesta huolimatta Petzold välttelee Phoenixissa tunteellisuutta ja pitää hahmoihinsa etäisyyttä, joka luo elokuvaan vahvan viitteellisyyden. Mitään ei avata loppuun saakka, eikä Phoenix tee holhoavasti työtä katsojan puolesta.

Vaikka Nelly haluaakin palata menneisyyteen, juuri Johnnyn petos pakottaa hänet itsenäisyyteen. Vain näyttelemällä itseään hän vapautuu menneisyydestä, jonka vangiksi Johnny puolestaan jää.

Petzoldin mukaan vastakuvat luovat erityisen elokuvallisen tilan, johon katsojakin asettuu, henkilöiden katseiden väliseen tilaan. Juuri vastakuvat erottavat elokuvan teatterista. Film noiria ja melodraamaa yhdistellen Petzold luo tasatahtisen, rauhallisesti etenevän ja Hans Frommin upeasti 35-milliselle filmille kuvaaman draaman, jossa vältetään nykyelokuvalle tyypillinen osoittelu ja saarnaaminen.

Ensimmäisenä kuvauspäivänä tallennettiin hieman Spielbergin tyyliin massiivinen kohtaus, jossa oli laumoittain keskitysleirivankeja ja sotilaita. Tämä työläs ja epäilemättä myös kallis kohtaus hylättiin kokonaisuudessaan ja mittakaavaa pienennettiin. Menneisyys näyttäytyy Phoenixissa viittauksina, joista katsojan on itse rakennettava se osa tarinaa, jota ei suoraan näytetä.

Jouni Avelin

Christian Petzold: Phoenix (2014). Käsikirjoitus: Christian Petzold ja Harun Farucki Hubert Montelheitin romaanista Le retour des cendres (1961). Kuvaus: Hans Fromm. Musiikki: Stefan Will. Lavastus: K. D. Gruber. Äänitys: Dominik Schleier. Leikkaus: Bettina Böhler. Pääosissa: Nina Hoss, Ronald Zehrfeld, Nina Kunzendorf. Kesto: 1 h 34 min. Kuvasuhde: 2.35:1. Future Film 2015.

Avainsanat: BarbaraChristian PetzoldDDRFuture FilmHans FrommHarun FarockHubert MontailhetJossain AfrikassakeskitysleiritKurt WeillNally LenzNina HossNina KunzendorfPeltirumpuPerikatoPhoenixRonald ZehrfeldSpeak Low

Uusimmat

Cornelis Vreeswijk oli kosmopoliittinen ruotsalaisen ilmaisun ymmärtäjä

Cornelis Vreeswijk oli kosmopoliittinen ruotsalaisen ilmaisun ymmärtäjä

29.6.2025
Kulttuurivihkoilta luvassa monipuolinen kirjasyksy

Kulttuurivihkoilta luvassa monipuolinen kirjasyksy

23.6.2025
Iranilaistaustainen yrittäjä: ”Kukaan ei ole kysynyt, miten perheeni voi”

Iranilaistaustainen yrittäjä: ”Kukaan ei ole kysynyt, miten perheeni voi”

22.6.2025
Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

18.6.2025

Palkka-armeija Wagnerin nousu ja tuho

17.6.2025
”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

17.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuuriko poliittista? Ei kai sentään!

12.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

12.6.2025

Jakarta-metodi, dekolonisaatio ja uuskolonialismi – rikokset ihmisyyttä vastaan

5.6.2025

Turvallisuuspolitiikan kadonneet osat – ilmastokriisi ja ydinaseet

22.5.2025
Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

17.5.2025

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info