• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Paljon melua tyhjästä? Ei suinkaan!

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
15.5.2014
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 3 min

Oi tätä kevään heräämistä! Nyt rakastuneet pariskunnat järjestelevät innolla kesähäitään. Mutta miten häät alkavatkaan…? Klassisella musiikilla! Ja yksi tunnetuimmista häämarsseista, jonka paatuneinkin rokkari huomaa kummasti tunnistavansa on Mendelssohnin Häämarssi, jota englanninkielinen Rikipedia tarjoaa jopa ensimmäiseksi vaihtoehdoksi hakusanalle ”The Wedding March”. Tämä hittihän on musiikista Shakespearen näytelmään Kesäyön unelma, josta Brittenkin sävelsi oopperan. Mihin kaikkeen Shakespeare onkaan säveltäjiä innoittanut!

Rakkaus ei valitettavasti aina takaa onnea, eikä Romeo ja Julia ole menettänyt vieläkään ajankohtaisuuttaan, vaikka Shakespeare syntyi jo 450 vuotta sitten. Kiellettyä ja tuomittua rakkauttahan maailmassa riittää: milloin eri uskontojen tai kulttuurien edustajien, milloin seksuaalivähemmistöihin kuuluvien välillä. Mitäköhän Tšaikovski ajatteli säveltäessään kyseisen tragedian pohjalta alkusoittofantasiaansa orkesterille? Samaan aiheeseen on tarttunut myös muun muassa Gounod oopperassaan, Berlioz draamallisessa sinfoniassaan laulusolisteille, kuorolle ja orkesterille sekä Prokofjev baletissaan. On yllättävää, että Prokofjevin teos taitaa olla näistä suosituin, vaikka sen musiikki ei ole aiheeseen verrattuna kovinkaan romanttista.

Bernsteinhan sävelsi musikaalin West Side Story, joka on muunnelma Romeosta ja Juliasta. Musikaalin päähenkilöt joutuvat huomaamaan, ettei heidän onnensa ole mahdollista heidän omien yhteisöjensä parissa. Kuinka moni joutuu tosielämässäkin toteamaan, ettei hänen sukunsa, työpaikkansa, asuinalueensa, uskonyhteisönsä tai se kulttuuri, jossa on sattunut kasvamaan, hyväksy sitä elämäntapaa, joka tuntuisi onnellisimmalta ja luontevimmalta? Kuinka moni edelleenkin vain häipyy maisemista tämän takia?

Ehkä pimeintä puolta rakkaudesta edustaa näytelmä Othello, jonka mustasukkaisuuden, petoksen ja vallanhimon raadollisuudesta Verdi sävelsi toiseksi viimeisimmän oopperansa. Hänen viimeisessä oopperassaan nimihenkilö Falstaff yrittää halpamaista petosta kirjoittamalla teeskentelevän rakkauskirjeen – samaan aikaan kahdelle naimisissa olevalle naiselle. Tämän koomisen oopperan taustalla on näytelmä Windsorin iloiset rouvat. Pääosa Verdin oopperoista on kuitenkin täynnä tragediaa ja valtataisteluja kuten Macbethissa. Tässäkin teoksessa rakkaus vaikuttaa karmaisevalla tavalla, kun Macbethin vaimo ehdottaa miehelleen kuningas Duncanin murhaamista. Eivätkä rikokset pääty tähän… Olisi vaikea kuvitella Mendelssohnin säveltämäksi mitään tällaista. Sellaiseen hän oli aivan liian onnellinen.

On karmivaa seurata uutisista maailman taloudellista, poliittista, uskonnollista ja ties millaista vallankäyttöä ja ihmetellä, muistuttavatko teatteri ja ooppera maailmaa, vai maailma oopperaa ja teatteria. Ei ihme, että Sallinen sävelsi oopperan Kuningas Leariin. Entisessä Neuvostoliitossa arvostettiin elokuvan propagandamahdollisuuksia ja Šostakovitš joutui säveltämään paljon populaaria elokuvamusiikkia, mutta Grigori Kozinzevin ohjaamaan Hamlet-elokuvaan (1964) Šostakovitš pääsi kirjoittamaan musiikin, jonka ei enää tarvinnut mielistellä Stalinia. Noin 30 vuotta aikaisemminhan Šostakovitš oli säveltänyt näytelmämusiikkia samasta aiheesta.

Tšaikovskikin sävelsi Hamletiin sekä alkusoittofantasian että näytelmämusiikkia, mutta lisäksi hän sävelsi sinfonisen fantasian näytelmästä Myrsky. Paljon kummallisempi yhteys tämän näytelmän ja musiikin välillä on Beethovenin 17. pianosonaatilla, jonka yhteydessä Beethoven kehotti lukemaan Myrskyn selittämättä sen enempiä, miten teokset liittyvät toisiinsa. Suomalaisten ehkä parhaiten tuntema Myrsky-musiikki on Sibeliuksen näytelmämusiikki. Yleensähän konserttiohjelmistossa on siitä kootut orkesterisarjat, mutta sekä Osmo Vänskä että Jukka-Pekka Saraste ovat johtaneet musiikista kokonaislevytykset. Musiikki on todella upeaa ja välillä aika yllättävääkin. Calibanin laulu tuo mieleen jossain määrin Šostakovitšin ja Intrada on luultavasti moderneinta musiikkia, mitä Sibeliukselta löytyy. Kuinka paljon modernimpi on Adésin Myrsky-ooppera vuodelta 2004?

Näytelmän lopussa Prospero antaa anteeksi entisille vihollisilleen ja päättää hävittää taikasauvansa ja taikakirjansa, mikä on nyky-yhteiskunnan käytäntöihin verrattuna aika hämmästyttävää. Poliitikothan joutuvat eroamaan viroistaan pienimmästäkin rikkeestä ja mistään sellaisesta, joka antaa yhtään etulyöntiasemaa muihin nähden, ei luovuta kuin vasta pakon edessä. Mitä Myrskystä pitäisi ajatella keskellä raadollista kilpailuyhteiskuntaa? Olisiko onnellisuuden avain sittenkin jossain muualla kuin vallassa? Mikä on se taikasauva, jonka hävittämistä pitäisi harkita? Usko loputtomaan talouskasvuun? Vai kelpaisivatko ”irtikytkentä” ja ”cleantech” vieläkin taikasanoiksi kasvavien ympäristöongelmien ratkaisemiseksi?

Avainsanat: Aulis Sallinen Kuningas LearBeethovenin 17. pianosonaattiBerliozBrittenGounodHamlet-elokuvaJukka-Pekka Sarastekielletty rakkausMacbethOsmo VänskäOthelloProkofjevRomea ja JuliaShakespeareShakespeare MyrskyShakespearen näytelmätTšaikovskiWest Side StoryWindsorin iloiset rouvat

Uusimmat

Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

18.6.2025

Palkka-armeija Wagnerin nousu ja tuho

17.6.2025
”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

17.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuuriko poliittista? Ei kai sentään!

12.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

12.6.2025

Jakarta-metodi, dekolonisaatio ja uuskolonialismi – rikokset ihmisyyttä vastaan

5.6.2025

Turvallisuuspolitiikan kadonneet osat – ilmastokriisi ja ydinaseet

22.5.2025
Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

17.5.2025

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info