• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Orkesterien festivaalijuhlintaa koronapandemian jälkeen

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
19.10.2021
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 3 min

Mikä ilo onkaan ollut kuunnella taas Helsingin kaupunginorkesterin, Radion sinfoniaorkesterin ja Tapiola Sinfoniettan eläviä esityksiä! Sinfoniaa ja muitakin orkesteriteoksia, konserttoja ja kaiken kukkuraksi vielä kamarimusiikkiakin. Sekä aivan perinteisiä Mozartia, Schubertia ja Bruckneria että uudempaakin musiikkia. Radion sinfoniaorkesterin erityisjuhlinnan kohteena on aivan aiheellisesti viisikymppinen Thomas Adès, vaikka onhan hänen musiikkiaan esitetty pääkaupunkiseudulla mukavasti ennenkin. Nicholas Collonhan johti RSO:a jo ennen korona-pandemiaa, kun Pekka Kuusisto soitti Adèsin viulukonserton Concentric Paths. Tapiola Sinfonietta esitti Living Toysin ja edellisenä syksynä Adès johti itse orkesteria, kun Kirill Gerstein soitti Adèsin pianokonserton.

Nyt alkaneen Adès-festivaalin avajaiskonsertti alkoi kuitenkin teoksella, joka vei ajatukseni yli 20 vuotta taaksepäin, jolloin Susanna Mälkki johti Adèsin oopperan Powder Her Face, josta nyt kuultiin Collonin johtamana Hotel Suite. Nykyisinhän Mälkki johtaa Helsingin kaupunginorkesteria, jonka ohjelmistoon oli onneksi otettu uudestaan Saariahon Vista – tällä kertaa elävälle yleisölle. Loistava ohjelmistoratkaisu! Myös Tapiola sinfonietta tarjoaa Saariahoa ihan ilman mitään festivaaliakin. Nymphéa Reflectionin kanssa esitetään samalla myös yksi Kokkosen tunnetuimmista teoksista, ”…durch einen Spiegel…”. Muuten Kokkonen loistaa yllättäen lähinnä poissaolollaan, vaikka hänen syntymästään tulee tänä vuonna 100 vuotta. Miksi? RSO:n ylikapellimestari Collonille Kokkonen on voinut jäädä aika vieraaksi, mutta HKO viettääkin yllättäen Bergmanin syntymän 110-vuotisjuhlaa. Onko Kokkonen jäämässä radikaalimman Bergmanin varjoon?

Adèsin syntymävuonna kuoli Stravinsky, joka on siten ihan perustellusti RSO:n toisena teemasäveltäjänä, vaikka hänen musiikkiaan kuulee kyllä muutenkin. Onkohan Kevätuhri nimenomaan tämän takia jätetty nyt ohjelmistosta pois? Kolmas RSO:n juhlittava on Lotta Wennäkoski, vaikka hän täytti 50 jo viime vuonna. Hänen Verdigris-teoksensa esitettiin HKO:n kevään 2020 konsertissa vain pari viikkoa ennen kuin koronapandemia pakotti Saariahon Vistan kantaesityksen ja kaikenlaista muutakin nettiin. Mutta onhan Wennäkosken juhlintaa syytä jatkaa nyt rokotusten helpotettua tilannetta.

90-vuotias Gubaidulinakin olisi voinut olla paremmin edustettuna, mutta onneksi Gidon Kremer soittaa hänen viulukonserttonsa Offertorium Jan Söderblomin johtamassa Helsingin kaupunginorkesterin konsertissa ensi perjantaina. Edellisen kerran kuulin Gubaidulinaa livenä melkein kaksi vuotta sitten, kun RSO:n ohjelmistossa oli hänen teoksensa Reflections On The Theme B-A-C-H.

Olisiko ollut kohtuutonta järjestää 40 vuotta täyttäneelle Andrea Tarrodille ihan oma konsertti, jos ei suorastaan festivaalia? Hänen musiikkiaan ei ole levytetty kovin paljoa, vaikka hänen musiikkiaan esitetään useidenkin maiden konserttiareenoilla, mutta Dahlkvist-kvartetin levytys jousikvartetoista ja parista muustakin kappaleesta on ollut kuunneltavani jo jonkin aikaa sen jälkeen, kun kuulin Yle Radio 1 -kanavalta kolmannen jousikvarteton Light Scattering. Helpoiten hänen musiikkiaan löytyy nähtävästi YouTubesta. Esim. Yleisradion Eva Tigestedt ja Ainomaija Pennanen ovat käyttäneet ohjelmissaan Tarrodin musiikkia ja Ylen Areenasta löytyy ainakin vielä toistaiseksi viime vuoden elokuussa tallennettu Maria Ylipään ja Taavi Oramon johtaman RSO:n esitys teoksesta Stjärnorna. Samasta tallenteesta löytyy kyllä myös Adèsin Three Studies from Couperin…

Ehkä ongelma on onnellisella tavalla siinä, että klassisen musiikin juhlittavista on runsaudenpula: kaikkea ei voi ottaa, vaan väkisinkin joutuu jättämään vaikka mitä. Se mitä sitten otetaan, kertoo valinta-ajankohdan arvostuksista.

Avainsanat: Ainomaija PennanenAndrea TarrodCollonille KokkonenConcentric PathsEva TigestedtGidon KremerHelsingin kaupunginorkesteriHotel SuiteJan SöderblomKirill GersteinkoronapandemiaLiving ToysLotta WennäkoskiMaria YlipääPekka KuusistoPowder Her FaceRadion sinfoniaorkesteriSaariahoSusanna MälkkiTaavi OramoTapiola SinfoniettaThomas Adès. Nicholas CollonThree Studies from CouperVista

Uusimmat

Cornelis Vreeswijk oli kosmopoliittinen ruotsalaisen ilmaisun ymmärtäjä

Cornelis Vreeswijk oli kosmopoliittinen ruotsalaisen ilmaisun ymmärtäjä

29.6.2025
Kulttuurivihkoilta luvassa monipuolinen kirjasyksy

Kulttuurivihkoilta luvassa monipuolinen kirjasyksy

23.6.2025
Iranilaistaustainen yrittäjä: ”Kukaan ei ole kysynyt, miten perheeni voi”

Iranilaistaustainen yrittäjä: ”Kukaan ei ole kysynyt, miten perheeni voi”

22.6.2025
Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

18.6.2025

Palkka-armeija Wagnerin nousu ja tuho

17.6.2025
”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

17.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuuriko poliittista? Ei kai sentään!

12.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

12.6.2025

Jakarta-metodi, dekolonisaatio ja uuskolonialismi – rikokset ihmisyyttä vastaan

5.6.2025

Turvallisuuspolitiikan kadonneet osat – ilmastokriisi ja ydinaseet

22.5.2025
Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

17.5.2025

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info