• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Wienin filharmonikot ja legendan voima

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
23.4.2018
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 2 min
Wienin filharmonikot ja legendan voima

Wienin filharmonikkojen vuotuinen Schönbrunnin konsertti vuonna 2009. Kuva: Wolfgang H. Wögerer, CC BY-SA 3.0.

Wienin filharmonikot konsertoi Tampere-talossa huhtikuun 28. päivä, joten Vesa Sirén sai hyvän syyn haastatella Helsingin Sanomille 19.4. orkesterin puheenjohtajana toimivaa Daniel Froschaueria. Orkesteria ovat johtaneet monen vanhan kuuluisan kapellimestarin ohella muutamat suomalaisetkin kapellimestarit, joista Susanna Mälkki ja Sakari Oramo pitävät Wienin filharmonikoita maailman parhaana orkesterina. Mutta miksi?

Sirénin tekstin mukaan ratkaisevaa on sointitraditio, jossa jopa orkesterin oboet ja käyrätorvetkin ovat omanlaisiaan. Silti Froschauerilla on vielä oma lisäselityksensä:

”Yksi perustajistamme oli soittanut Beethovenin johdolla yhdeksännen sinfonian kantaesityksessä, ja orkesterimme teki tiivistä yhteistyötä Anton Brucknerin ja Gustav Mahlerin kanssa, jotka sävelsivät juuri Wienin filharmonikkojen sointi-ihanne mielessään.”

Mutta hetkinen… mitenkäs se olikaan sen Beethovenin Yhdeksännen sinfonian kantaesityksen kanssa…? Erilaisten kertomusten mukaan Beethoven halusi kyllä johtaa kantaesityksen, mutta orkesteri ei tosiasiallisesti seurannut häntä, ja aplodien aikaan hän jatkoi johtamista kuulematta mitään. Alttosolistin piti kääntää Beethoven yleisöön päin, jotta säveltäjä olisi huomannut ottaa suosionosoitukset vastaan.

On aika ilmeistä, ettei umpikuuro Beethoven olisi voinut millään vakavasti otettavalla tavalla vaikuttaa Wienin filharmonikoiden sointitraditioon, vaikka kaikki Yhdeksännen sinfonian kantaesityksen esittäjät olisivat olleet 18 vuotta myöhemmin perustamassa orkesteria – puhumattakaan sitten sen perusteella, että sinfonian kantaesittäjistä yksi, siis yksi, oli orkesterin perustajajäsen. Hänkö sitten tosiaan välitti kuurolta säveltäjältä sointi-ihanteen koko myöhemmin perustetulle orkesterille ja sitä johtaneelle kapellimestarille liian vähän ja huonosti harjoitetun kantaesityksen perusteella? Mahlerin vaikutusta orkesterin sointitraditioon voi edes hieman mielekkäämmin spekuloida, vaikka hänen kuolemastaan onkin jo yli sata vuotta.

Jostain kumman syystä olennaista on siis sointitraditio eikä vain hieno sointikulttuuri. Ei riitä, että orkesterimuusikot soittavat erinomaisesti ja kapellimestari säätää orkesterin soinnin ihanteensa mukaiseksi. Tarvitaan lisäksi traditio. Mutta miksi traditionaalista orkesterisointia pidetään myös ihanteellisena? Mitä ilmeisimmin ajatuksena on, että traditionaalinen sointi olisi myös aito, alkuperäinen ja siten luotettava Beethovenin, Brahmsin, Brucknerin tai Mahlerin teoksia esitettäessä.

On kuitenkin melkoisen vaikea todistaa, että jonkin orkesterin sointi-ihanne olisi merkittäviltä osin säilynyt yli 175 vuoden tai edes sadan vuoden ajan, mutta muutamien vuosikymmenien takaa saadaan vertailukohteiksi sentään jonkinlaisia likiarvoja äänitteiden avulla. Äänitteet kuitenkin paljastavat, että erilaiset ihanteet elävät aika vahvasti ajassa. On toki mielenkiintoista kuunnella Bruno Walterin ja Wienin filharmonikkojen vanhoja levytyksiä Mahlerin Das Lied von der Erdestä ja yhdeksännestä sinfoniasta, koska Walter toimi Mahlerin assistenttina ja kantaesitti kyseiset teokset Mahlerin kuoleman jälkeen, mutta mitä pitäisi nykyisin ajatella vaikka Karl Böhmin Beethoven-levytyksistä?

Mitä ilmeisimmin legendaa Wienin filharmonikkojen perustajajäsenestä soittamassa Beethovenin Yhdeksännen sinfonian kantaesityksessä on vaalittu huolella, mutta onko moiselle legendalle todellista tarvetta? Tarvitaanko sitä juuri nyt, kun orkesteri aikoo esittää Beethovenin sinfoniat sarjana suurissa kaupungeissa? Jos kyseinen legenda auttaa orkesterin soittajia ajattelemaan, että he tekevät jotain aivan erityistä, niin ehkä legenda on hyödyllinen innostaja. Onhan legenda samalla kaunis todiste siitä, että klassisessa musiikissa ei todellakaan tavoitella pelkkiä hetken hiteiksi kelpaavia päiväperhoja vaan huomattavasti paremmin aikaa kestäviä ja kulttuurissamme säilyttämisen arvoisia asioita.

 

Avainsanat: Anton BrucknerBeethovenBruno WalterDaniel FroschauerDas Lied von der ErdeKarl BöhmMahlerSakari OramoSusanna MälkkiVesa SirénWienin filharmonikotyhdeksäs sinfonia

Uusimmat

Kulttuurivihkoilta luvassa monipuolinen kirjasyksy

Kulttuurivihkoilta luvassa monipuolinen kirjasyksy

23.6.2025
Iranilaistaustainen yrittäjä: ”Kukaan ei ole kysynyt, miten perheeni voi”

Iranilaistaustainen yrittäjä: ”Kukaan ei ole kysynyt, miten perheeni voi”

22.6.2025
Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

18.6.2025

Palkka-armeija Wagnerin nousu ja tuho

17.6.2025
”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

17.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuuriko poliittista? Ei kai sentään!

12.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

12.6.2025

Jakarta-metodi, dekolonisaatio ja uuskolonialismi – rikokset ihmisyyttä vastaan

5.6.2025

Turvallisuuspolitiikan kadonneet osat – ilmastokriisi ja ydinaseet

22.5.2025
Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

17.5.2025

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info