• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Klassista musiikkia Eurolandiasta?

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
15.1.2015
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 3 min

Suomen kaksikymmentävuotinen jäsenyys Euroopan unionissa ei ole eurobarometrin mukaan saanut suomalaisia tuntemaan itseään juuri sen enempää tai vähempää eurooppalaisiksi kuin ennen jäsenyyttä. Ei kai tämän pitäisi yllättää, vaikka unioni-intoilijat ajattelisivatkin eurooppalaisuudesta mitä tahansa. Ehkä eurooppalaisuudella on kuitenkin hieman unioniakin pitemmät perinteet, kuten esimerkiksi kristinusko (sekä hyvässä että pahassa) lisääntyneestä maallistumisesta huolimatta. Jopa klassisen musiikin yli tuhatvuotisen perinteen rinnalla EU:n taival tuntuu identiteetin rakentajaksi kovin lyhyeltä.

Klassisen musiikin pyhä kolminaisuushan on Bach, Mozart ja Beethoven, mutta mitäköhän Beethoven olisi ajatellut EU:sta tai siitä, että sen palvelukseen on yritetty valjastaa hänen Yhdeksännen sinfoniansa hymni ilolle? Luulen että Beethovenin näkökulma oli vieläkin globaalimpi. Mozartin aikaan turkkilaisuus oli muotia ja hänen pianosonaateistaan tunnetuin onkin A-duuri- eli 11. sonaatti, joka päättyy Turkkilaiseen rondoon. Toki tunnettuja ovat myös hänen Viides viulukonserttonsa – lempinimeltään Turkkilainen – sekä ooppera Ryöstö Seraljista. No viime aikoina puheet Turkin jäsenyydestä EU:ssa ovat jotenkin hiljentyneet. Bachin voi puolestaan jälkiviisaasti yhdistää eurooppalaisuuteen kristinuskon ja polyfonisen musiikin pitkän perinteen kautta, mutta ei kai vaan hänen luterilaisuutensa ollut vähän impivaaralaista…?

Siitä pitkästä perinteestä on huomattavasti myöhemmin ammentanut muun muassa Kurtág pitäessään tärkeimpinä opettajinaan Monteverdiä ja Schütziä, vaikka opiskelikin Budapestissa ja Pariisissa ja sai vaikutteita Weberniltä. Franz Lisztin musiikkiakatemiasta on Kurtágin lisäksi tullut Bartók, Kodály ja Ligetikin, mutta Unkarin jäsenyys EU:ssa herättää nykyisin lähinnä kiusallista vaivautuneisuutta.

Stravinskyn vaikutus moderniin klassiseen musiikkiin on vertaansa vailla, mutta Igor Suuren teosten aiheet menevät usein vanhoihin kertomuksiin. Venäläisten balettien jälkeen Pergolesin teokset menivät uusiksi Pulcinellassa ja sitten Apollon musagète vei uusklassisen musiikin antiikin Kreikan tarinoihin. Pidän kuitenkin enemmän Orpheuksesta ja ehkä Oedipus Rexistäkin. Nykyinenkin Kreikka ratsastaa niin vahvasti vanhalla maineellaan, että rahaliiton jäsenyyskin ratkesi lähinnä kulttuurisyillä: eihän demokratian kehtoa voinut jättää ulkopuolelle, vaikka taloustilanne ei ollutkaan vahva. Yhtä hyvin rahaliiton jäsenyyskriteerinä olisi voinut käyttää mainetta klassisessa musiikissa. Olisivatko Theodorakis ja Xenakis olleet riittäviä näyttöjä vai olisiko nykytragedia jäänyt syntymättä? Venäjältä ja Neuvostoliitosta on kyllä tullut liuta merkittäviä säveltäjiä: Stravinskyn lisäksi Tšaikovski, Musorgski, Rimski-Korsakov, Rahmaninov, Skrjabin, Prokofjev, Šostakovitš, Schnittke, Gubaidulina, Ustvolskaja ynnä liuta vähemmänkin merkittäviä. Onko Sveitsi muuten demokraattisuudessaan lähimpänä antiikin Kreikan perinnettä? Pitäisiköhän tätä kysyä Holligerilta?

Tänä vuonnahan juhlitaan 150-vuotissyntymöpäiväjuhlia sekä Suomessa että Tanskassa eli Sibeliuksen ja Nielsenin syntymäpäiviä, mutta onko kyseisen juhlinnan kannalta mitään merkitystä sillä seikalla, että molempien sankareiden kotimaat ovat nyt EU:n jäseniä? Varmaankin molemmat asennoituisivat nykypäivänä länsimielisesti, mutta mistäköhän tänä päivänä löytäisi jonkun, joka olisi samalla tavalla yhtäaikaisesti sekä voimakkaan isänmaallinen että selkeän kansainvälinen kuten Sibelius, jolla nämä ominaisuudet eivät tunnu sulkeneen toisiaan pois?

Halusimme tai emme, Euroopan unioni on tällä hetkellä osa eurooppalaisuutta, mutta kovin vahvasti ennemminkin hallintojärjestelmänä – jonka demokraattisuudestakaan ei ole ollut yksimielisyyttä – kuin arvoyhteisönä tai rauhanprojektina, joina sitä on markkinoitu. Eurooppalaisuus on ollut ja on kuitenkin jotain paljon enemmän ja siksi tuntuu jokseenkin hassulta yrittää mitata identiteetin eurooppalaisuuden asteen riippuvuutta unionin jäsenyydestä. Ehkä asiaan pitäisi palata sadan vuoden päästä, jos Euroopan unioni ymmärretään silloin vielä saman kehityskaaren jatkumoksi, jossa nyt ollaan menossa. Unionin idealistisessa tausta-ajatuksessa on paljon kaunistakin, mutta käytännön toteutus on ollut aika kompuroiva. Vaikka rauha on toistaiseksi onneksi säilynyt, valtataistelu tuskin on vähentynyt. Pitäisikö aina sopivissa yhteyksissä esittää Mozartin Figaron häitä muistuttamassa vallasta ja sen väärinkäytön riskeistä?

 

Avainsanat: Apollon musagèteBachBartokBeethovenBeethoven Yhdeksäs sinfoniaEuroopan unioniFigaron häätFranz LinsztGubaidulinaHolligerKodályKurtágLigetMonteverdiMozartMusorgskiOedipus RexOrpheusPergolesProkofjevPulcinellaRahmaninovRimski-KorsakovRöstö SeraljistaSchnittkeSchützSkrjabinŠostakovitšTheorodakisTšaikovskiTurkkilainen rondUstvolskajaViides viulukonserttoXenakis

Uusimmat

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info