• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Kiireinen kilpikonna keskitysleirillä?

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
30.5.2019
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 2 min

Kävinpä pitkästä aikaa baletissa, kolmesta teoksesta kootun K.V.G.-kokonaisuuden ensi-illassa. Helpoiten teoksista tuntui avautuvan Jeroen Verbruggenin synkkä, väkivaltaista erilaisuuden syrjintää luonnehtiva koreografia Bernard Hermannin musiikkiin Hitchcockin Psyko-elokuvasta. Myös Jiří Kyliánin rituaalisen oloinen koreografia vaikutti luontevalta Stravinskyn Psalmisinfoniaan. Sen sijaan Marco Goecken Lonesome George Rudolf Barschain kamariorkesteriversioon Šostakovitšin kahdeksannesta jousikvartetosta jätti eri tavoilla ihmettelemisen aihetta.

Lonesome George eli jättiläiskilpikonna Yksinäinen Yrjö sai nimensä oletuksesta, että se olisi ollut lajinsa viimeinen Galápagossaarilla, kunnes selvisi, että ilmeisesti naapurisaarilla elää vielä sen lajitovereita tai sukulaisyksilöitä. Kun Goecke käyttää teoksensa nimenä kyseisen kilpikonnan nimeä, on ymmärrettävää, että tanssin aiheena on yksinäisyyden ja toisen etsimisen välinen jännite. Koreografia on kuitenkin liikkeiltään niin nopea ja nykivä, että yhteys kilpikonnaan jää täysin omituiseksi. Myös baletin aiheen ja koreografian suhde Šostakovitšin musiikkiin jää eri tavoin epämääräisen tuntuiseksi.

Jos ei ennakolta tiedä, mihin lajiin Yrjöparka kuului, koreografian perusteella kilpikonna ei ole mitenkään ilmeinen vastaus. Tilanne on täysin päinvastainen kuin Verbruggenin koreografiassa, jonka ajatuksen tanssijaa seuraavasta varjosta tunnistaa melko helposti jopa lukematta käsiohjelmaa. Ilmeisesti kilpikonnasta otettu nimi toimiikin vain vertauskuvana ihmisen yksinäisyydelle. Tällainen tapa käyttää Yksinäisen Yrjön nimeä tuntuisi kuitenkin pitävän itse kilpikonnaa vähemmän tärkeänä ja lähinnä korostavan ajattelutavan ihmiskeskeisyyttä.

Mutta miksi Šostakovitšin kahdeksas jousikvartetto? Kun sävellys ja sen omistus fasismin ja sodan uhrien muistolle ovat klassisen musiikin harrastajille melko tunnettuja, ajatukset menevät väkisinkin juutalaisvainoihin – etenkin, kun sävellys käyttää samaa juutalaistyylistä teemaa kuin Šostakovitšin toinen pianotriokin. Ehkä sätkivää koreografiaa voi tulkita keskitysleirissä koetuksi peloksi ja ahdistukseksi, mutta keskitysleirien joukkomurhaolosuhteissa ei välttämättä ollut erityisen yksinäistä. Toisaalta on sanottu, että kuolema olisi äärimmäisessä subjektiivisuudessaan korostetun yksinäinen kokemus.

Šostakovitšin kvartetto muistuttaa karmealla tavalla, kuinka ihmiset ovat kunnostautuneet toistensa tappamisessa. Muiden lajien tapauksessa ihmiset ovat saaneet aikaan vielä perusteellisempaa joukkotuhoa. Lajeja katoaa pelottavalla nopeudella. Goecken baletissa nämä katastrofit kietoutuvat toisiinsa jossain määrin hankalalla tavalla. Jos kilpikonnalajin tuhoutuminen on tärkeää, kuten baletin otsikon perusteella luulisi, miksi kilpikonnien tuho ei oikein tule itse tanssissa esiin? Jos ihmisten kohtalo on sittenkin teoksen tärkein sisältö, vähätelläänkö ihmisiä – tai jopa keskitysleirien uhreja – rinnastamalla heidät kilpikonniin? Jos tärkeintä on sittenkin tanssi, kuten Goecke käsiohjelman mukaan ajattelee, niin miksi sitten teoksen otsikolla ja musiikin valinnalla otetaan niin tuskaisia aiheita mukaan, ettei niitä pysty sivuuttamaan?

Jos kaikesta huolimatta keskittyy kuitenkin nimenomaan tanssiin, niin koreografia näyttää kiehtovalta, omaperäiseltä ja tanssijoiden hämmästyttävän nopea viuhtominen vaikuttaa sujuvuutensa ansioista todella vaativalta. Siksi ei tunnukaan oudolta, että Goecken teos sai illan suurimmat suosionosoitukset. Kun teoksen otsikko, koreografia ja käytetty musiikki ovat kuitenkin mitä ovat, niin pitäisikö teosta tulkita pikemminkin niin, että se nimenomaan perustuu eri asioiden kontrasteille? Ainakin tanssi on nopeaa silloinkin, kun musiikki on hidasta. Ehkä pitäisi kelata nettiä ja katsoa, löytyykö sieltä muitakin Goecken teoksia…

K.V.G. Kansallisoopperassa 10.5.–22.5.2019

Avainsanat: Bernard HermannGalápagossaaretHitchcockjättiläiskilpikonnatJeroen VerbruggenK.V.G.Kahdeksas jousikvartettokeskitysleiritkoreografiaLonesome GeorgeMarco GoeckePsalmisinfoniaPsykoRudolf BarschaiŠostakovitšStravinskyYksinäinen Yrjö

Uusimmat

Cornelis Vreeswijk oli kosmopoliittinen ruotsalaisen ilmaisun ymmärtäjä

Cornelis Vreeswijk oli kosmopoliittinen ruotsalaisen ilmaisun ymmärtäjä

29.6.2025
Kulttuurivihkoilta luvassa monipuolinen kirjasyksy

Kulttuurivihkoilta luvassa monipuolinen kirjasyksy

23.6.2025
Iranilaistaustainen yrittäjä: ”Kukaan ei ole kysynyt, miten perheeni voi”

Iranilaistaustainen yrittäjä: ”Kukaan ei ole kysynyt, miten perheeni voi”

22.6.2025
Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

18.6.2025

Palkka-armeija Wagnerin nousu ja tuho

17.6.2025
”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

17.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuuriko poliittista? Ei kai sentään!

12.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

12.6.2025

Jakarta-metodi, dekolonisaatio ja uuskolonialismi – rikokset ihmisyyttä vastaan

5.6.2025

Turvallisuuspolitiikan kadonneet osat – ilmastokriisi ja ydinaseet

22.5.2025
Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

17.5.2025

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info