• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Diletantti synkkyyden syövereissä

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
20.11.2014
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 3 min

Olipa Kare Eskolan Välilevyjä-ohjelmassa synkkää musiikkia tämän kuun alkupuolella! Mutta Eskolahan etsiskelikin kaikkein synkintä säveltäjää ja tulos oli sen mukainen: muun muassa Dowlandin hoitavaa melankoliaa, Petterssonin tuskaisen pitkää sinfoniaa, Gesualdon väkivaltaista henkilöhistoriaa ja Schnittken Pianokvintettoa – joka on ollut oma Schnittke-suosikkini siitä lähtien, kun ostin kirpputorilta Naantalin musiikkijuhlien julkaisun Kauneinta kamarimusiikkia 3. Poikkeukseksi muodostui yllättäen Šostakovitš humoristisen Jazz-sarjansa ansiosta ja voittajaksi Eskola valitsi Ustvolskajan. No synkkyyteen on itse kullakin syynsä, mutta jos säveltäjän sijaan kiinnittää huomiota yksittäisiin teoksiin, löytää yllättävän paljon synkkyyttä hyvinkin tunnettujen teosten joukosta. Mikä ikinä synkkyydessä kiehtookaan, ainakaan se ei tunnu olevan suosion este. Seuraavaksi muutamia esimerkkejä. Pidetään ikävää:

Bachin Matteus– ja Johannes-passio kuuluvat itseoikeutetusti kristittyjen virallisen synkistelypäivän eli pitkänperjantain odotukseen ja viettoon eikä niiden inhimillinen tragedia jätä maallistuneempiakaan hilpeäksi. Hieman synkkyyttä lieventävät tukevat mämmiannokset sekä tietoisuus tulevasta pääsiäisestä ja kaapissa odottavista suklaamunista.

Sibeliuksen läpimurtoteos Kullervo pistää miettimään, onko ihminen oman onnensa seppä vai olosuhteiden uhri. Heti alkutahdeista kuulee, ettei juttu tule päättymään hyvin. Joskus tulevat mieleen Kallion kapakoiden viikonloppujen Kullervot. Pääsiäispassioihin verrattuna teos on synkempi, koska se ei tarjoa minkäänlaista pelastusta. Mikä Kullervossa on huomattavaa, on se, ettei hän kuitenkaan moniin vankilakundeihin verrattuna ole halpamainen huijari tai petoksentekijä. Olisiko hänessä on melkein jotain ylevää?

Yksi Beethovenin tunnetuimmista pianosonaateista, Appassionata, sisältää aika retoriseltakin tuntuvan käsittelytapansa puitteissa melkoisen määrän patoutunutta vihaa ja avointa raivoa. Näennäisen levollinen toinen osakin on vain tyyntä myrskyn edellä. Itse kukin kuunnelkoon omin korvin, kuinka pimeitä ihmismielen puolia kyseinen sonaatti luotaa.

Jos autiolle saarelle pitäisi ottaa vain yksi laulusarja, olisi se luultavasti Schubertin Winterreise – kaikesta traagisuudestaan huolimatta. Vaikka Schubertin duuriakin on joskus luonnehdittu surulliseksi, niin harva hänen teoksensa on niin synkkä kuin tämä 24 liedin sarja. Rakkaudessa pettynyt häipyy talviseen yöhön, vieraantuu surussaan muustakin yhteiskunnasta ja matkallaan kohti kuolemaa kokee uskollisuutta enää variksen ja hyljeksityn kampiliiran soittajan kanssa. Aika hyytävä juttu, mutta miten se onkaan sävelletty!

Onko vieläkin kamalampaa, kun vanhemmat ja heidän jälkeläisensä kadottavat toisensa väkivaltaisissa olosuhteissa? Joka tapauksessa Góreckin Surullisten laulujen sinfonia on 1900-luvun hittiteos, joka vie mennessään hitaudestaan ja pituudestaan huolimatta. Jotain vastaavanlaista pitkää hitautta löytyy myös Šostakovitšin viimeisestä jousikvartetosta.

Kuolemaan liittyy usein Chopinin Surumarssi eli kolmas osa Toisesta pianosonaatista. Sitä käytetään etenkin hallitsevassa asemassa olleiden henkilöiden valtiollisissa hautajaisissa, mutta silloin sitä usein soittaa jokin rööribändi onnettomana sovituksena, mikä tuo kappaleeseen ilkeällä tavalla tahatonta komiikkaa. Kaikki kunnia puhaltimille, jotka ovat oikeissa paikoissa loistavia, mutta pianoa niillä ei oikein voi korvata.

On vaikea sanoa, onko Sibeliuksen Kullervo synkempi kuin Sallisen Kullervo-ooppera. Kuitenkin valitsisin Sallisen synkistä teoksista hänen Kolmannen jousikvartettonsa: Aspekteja Peltoniemen Hintriikin surumarssista. Teos tuntuisi tavoittavan lievästä ironiastaan huolimatta jotain elämisen yleisestä huolentäyteisyydestä, jota ehkä voisi luonnehtia tutuilla joululaulun sanoilla: ”Hetken kestää elämää ja sekin synkkää ja ikävää.” Olisiko suruttomuus liian vastuuton elämänasenne?

Yksi Šostakovitšin tunnetuimmista ja synkimmistä teoksista on Kahdeksas jousikvartetto, mutta ehkä vieläkin hyytävämpi on hänen 13. jousikvartettonsa. Se on todella korutonta kertomaa, aivan paljas ja karu. Jostain kumman syystä sekin on kuitenkin hurjan kiehtova teos eli koettakaa kestää kaikesta huolimatta! Seppo Kimanenhan kiinnitti huomiota tähänkin kvartettoon ohjelmasarjassaan Kimasen kvartetot.

Jos tällainen repertuaari tuntuu tuottavan yliannostuksen synkkyyttä, niin kannattaa tutustua vaikka Mozartin Kolmanteen jousikvintettoon C-duuri. Aivan liian harvoin kuultu teos…

Avainsanat: AppassionataAspekteja Peltoniemen Hintriikin surumarssistaBeethoven AppassionataChopinChopin SurumarssiGóreckJohannes-passioKare EskolaKauneinta kamarimusiikkiaKullervoKullervo-oopperaMatteus-passioSallinen KullervoSchnittkeSchnittke PianokvintettoSchubert WinterreiseSeppo KimanenSibelius KullervoSurullisten laulujen sinfoniaSurumarssiVälilevyjäWinterreise

Uusimmat

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

17.5.2025

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info