• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Boulez Vasaran isäntänä

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
13.6.2018
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 3 min

Mikä on vasara, jonka varsi on työnnetty pullon suusta sisään? Se on Man Rayn taideteos Vasara ilman mestaria. Ihmettelin kyseistä teosta Espoon modernin taiteen museossa Emmassa Meret Oppenheimin ja erinäisten muidenkin taiteilijoiden teoksista kootussa Mielen peilit -näyttelyssä. Huomiotani herätti myös se, että teoksen alkukielisessä nimessä oli jotain tutun tuntuista… Le Marteau sans maître. Tosiaan! Pierre Boulez on säveltänyt teoksen käyttäen René Charin samannimistä surrealistista runoelmaa. Boulezin yhteydessä teoksen nimi käännetään nähtävästi yleensä suomeksi ”Vasara ilman isäntää”.

Man Rayn teoksesta voi kysyä, hallitseeko pullo vasaraa vai vasara pulloa, ja nimen perusteella päätyä jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Jos vasaralla ei ole isäntää, niin isännöikö vasara pulloa? Ehkä kysymys on surrealistisen taiteen yhteydessä turhankin rationaalinen, kun surrealismin innoittajaksi ajatellaan yleensä ennemminkin ihmismielen tiedostamatonta osaa ja Freudia. Vasaranvarren tunkemisesta pullon suuhun saa toisaalta kyllä melko helppoja ja ilmeisiä tulkintoja…

Palataan kuitenkin Boulezin teokseen, jossa käytetään siis Charin surrealistista tekstiä. Tekstin valinta on yllättävä, kun ajattelee, kuinka mielellään Boulez nojasi teoksissaan erilaisiin systeemeihin. Muun muassa sarjallisuudesta tunnettua ja teknologiasta innostunutta Boulezia ei kaikessa rationaalisuudessaan ensimmäisenä ajattelisi surrealistisen tekstin säveltäjäksi. Kuitenkin hänen kiinnostustaan herättivät Kandinskyn, Kleen ja Mondrianin maalaukset ja hän luki Kafkaa, Joycea, Dostojevskia ja Mallarméta, joten ei hän pelkästään rationaalisten asioiden parissa puuhastellut.

Miltä Boulezin Vasara sitten oikein kuulostaa? Musiikki ei kuullosta mitenkään surrealistiselta eli sikäli Boulezin sävellys ja Cherin teksti tuntuvat kulkevan eri tyyleissä. Kun kuuntelen teosta jälleen pitkästä aikaa, se kuulostaa yllätyksekseni oikeastaan vanhanaikaiselta. Kun johtajana on Boulez itse ja esittäjistönä Ensemble intercontemporain solistinaan Hilary Summers, ei esityksessä pitäisi olla mitään vikaa – vaikka jostain kumman syystä pidänkin enemmän levypaketissa olevasta historialliseksi luonnehditusta bonuslevytyksestä vuodelta 1964. Jonkin verran yli puolen tunnin teoksen levytysten pituusero on yli kuusi minuuttia! Teos soi ilmavasti, mutta sen modernismi on jo selkeästi menneiltä vuosikymmeniltä. Tämä seikka ei kuitenkaan tee sävellystä tai sen kuuntelemista tarpeettomaksi.

Teos tuli yllättäen taas kuunneltavakseni, kun törmäsin sattumalta kirjastossa levypakettiin, jossa on koko Boulezin tuotanto. Esiintyjien joukosta löytyy tunnettuja muusikoita ja orkestereita – usein Ensemble intercontemporain – joita johtaa lähinnä Boulez itse. Tuotannon linja on tiukan modernistinen. Mitään yllättävällä tavalla helpon tai kauniin tuntuista ei löydy, mikä on luultavasti yksi syy, miksi levypakettia saa pitää lainassa ja uusia ihan kaikessa rauhassa ilman pelkoa siitä, että joutuisi luopumaan levyistä ennenaikaisesti varauksen takia.

Ihmettelin ensin vanhanaikaisuuden vaikutelmaa, mutta sitten mieleeni tulivat Korvat auki -yhdistys ja kamariorkesteri Avanti!, joiden keskeisille suomalaissäveltäjille Boulez oli oikeastaan jo taustavaikuttaja, eikä sellainen säveltäjä, joka olisi enää voinut järkyttää. Olen siis tutustunut Lindbergin, Saariahon, Kaipaisen, Salosen ynnä muiden teoksiin aikaisemmin kuin Boulezin tuotantoon, mikä luultavasti vaikuttaa siihen, millaisena Boulezin kuulen.

En tiedä, mitä pitäisi ajatella siitä, että vasta vähän yli kaksi vuotta sitten kuolleen säveltäjän tuotantoa kuuntelee jo nyt melkein kuin historiallista säveltäjää. Säveltäjän, joka oli uutuudentavoittelussaan tinkimätön ja johon luultavasti olisi aika hyvin sopinut joitain vuosia sitten kehitetty suomenkielinen ilmaus: änkyrämodernisti. Nyt änkyrämodernismista puhuminen tuntuu jo suorastaan vanhanaikaiselta. Emmehän me käytä sellaista ilmaisua Beethovenistakaan.

Nykyisin uuden musiikin säveltämistä luonnehtii tyylillinen moninaisuus. Kun seitsemän vuoden päästä juhlimme Boulezin syntymän satavuotisjuhlaa, tuntuuko meistä silloin surrealistiselta, että joku on niin voimakkaasti uskonut systeemien mahtiin ja halunnut ajaa joitain tietynlaisia tyyli-ihanteita lähes apinan raivolla, vai onko Boulezinkin edustama tyyli vain yksi mahdollisuus tyylillisen moninaisuuden keskellä? Systeeminsähän ne olivat Bachillakin. Joka tapauksessa Le Marteau sans maître on yksi Boulezin tunnetuimmista teoksista ja hyvä vaihtoehto ensimmäiseksi kuunneltavaksi teokseksi, kun rupeaa tutustumaan Boulezin musiikkiin.

 

Avainsanat: änkyrämodernistiAvantiEnsemble intercontemporainHilary SummersKorvat auki -yhdistysMan RayMarteau sans maîtreMeret OppenheimPierre BoulezRené CharVasara ilman mestaria

Uusimmat

Cornelis Vreeswijk oli kosmopoliittinen ruotsalaisen ilmaisun ymmärtäjä

Cornelis Vreeswijk oli kosmopoliittinen ruotsalaisen ilmaisun ymmärtäjä

29.6.2025
Kulttuurivihkoilta luvassa monipuolinen kirjasyksy

Kulttuurivihkoilta luvassa monipuolinen kirjasyksy

23.6.2025
Iranilaistaustainen yrittäjä: ”Kukaan ei ole kysynyt, miten perheeni voi”

Iranilaistaustainen yrittäjä: ”Kukaan ei ole kysynyt, miten perheeni voi”

22.6.2025
Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

18.6.2025

Palkka-armeija Wagnerin nousu ja tuho

17.6.2025
”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

17.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuuriko poliittista? Ei kai sentään!

12.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

12.6.2025

Jakarta-metodi, dekolonisaatio ja uuskolonialismi – rikokset ihmisyyttä vastaan

5.6.2025

Turvallisuuspolitiikan kadonneet osat – ilmastokriisi ja ydinaseet

22.5.2025
Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

17.5.2025

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info