• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Barokkikonsertin vierailu hip hop -maailmassa

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
9.8.2019
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 2 min

BRQ Vantaa Festival järjesti Lauri Honkavirran cembalokonsertin Vantaan Taidemuseo Artsiin ja hyvä niin, sillä nykyisinhän helsinkiläinenkin pääsee ilman lisämaksua Myyrmäkeen samalla AB-vyöhykkeen lipulla, jolla yleensäkin matkustaa pitkin Helsinkiä. Kun Artsin Uncategorized-näyttely esitteli Chi Modun valokuvia 1990-luvun Yhdysvaltain hip hop -kulttuurista, konsertti joutui kuitenkin aika hämmentävään ympäristöön.

Vaikka Honkavirta oli valinnut kosketus-aiheiseen konserttiinsa hienosti koskettavaa musiikkia Bachilta, Bullilta, Sweelinkiltä ja Buxtehudelta, kuvat suurista räppäristaroista – konserttitilassa kuvat räppäreistä olivat luonnollista suuremmassa koossa – tuntuivat hieman vieraannuttavan soitettavasta musiikista. Ensivaikutelma oli, ettei barokkiajan polyfonisella cembalomusiikilla ja kerrostalojen ja autojen ympäröimällä 1990-luvun USA:n mustien hip hop -kulttuurilla olisi mitään tekemistä keskenään. Vai miten onkaan?

Jos kuvittelemme, että Bach olisi aikakoneella tullut kyseiseen konserttiin, hän varmaan olisi kokenut kuvien sisällön hip hop -idoleineen vieraaksi ja ihmetellyt, mihin ihmeen juttuun hänen musiikkiaan on tuotu. Sitten hän olisi kuitenkin luultavasti huomannut Tupac Shakurin ja Ice T:n kauloilla roikkuvat ristit ja todennut, että eipä mitään hätää. Ihan kristittyjähän nämä näyttävät olevan. The Notorious B.I.G.in kuvasta Johann Sebastian olisi katsellut taustalla olevaa kahta tornitaloa ja ihmetellyt, loppuivatko katedraalin rakentajalta rahat kesken, kun torneista puuttuu koristelu.

Mikä kaukaisilta tuntuvia kulttuureja näyttäisi eroista huolimatta yhdistävän, on prameus, ylenpalttinen koristeellisuus, mikä on usein helppo kuulla barokkimusiikista. Artsin näyttelyn räppäreillä tyyliin kuuluvat huomiota herättävät kellot sekä runsaat korut ja mahdollisesti tatuoinnit. Vaatteet eivät todellakaan pyri sulautumaan harmaaseen massaan, vaan tyyliin kuuluu värikkyyttä, ehkä poikkeuksellista housujen löysyyttä, ja jos barokkiaikana pidettiin huolta siitä, että peruukki oli hyvin päässä, on räppäreille lippiksen asento se tärkeä juttu.

Räppäreille autoissa, eleissä ja asenteissa on aina jotain enemmän tai vähemmän yliampuvaa. Hampaissa voi olla kultaa ja eräässä kuvassa auto on hieman ilmassa. Hip hop -sankarit elvistelevät (onkohan tämä ilmaus ihan tähän yhteyteen sopiva…?) katto auki olevassa avoautossa. Näissä yhteyksissä enemmän on enemmän eikä vaatimattomuus kaunista. Hip hop -kulttuurin näyttävyydessä on runsaasti visuaalisia aineksia, jotka houkuttelevat kuvaamaan.

Mutta entäs se äänellinen puoli? Kun Honkavirta soittaessaan samalla kertoi kaikesta siitä, mikä ihmisiä saattaa koskettaa, kuten musiikki, toinen ihminen, totuus, rakkaus tai kuolema, hän samalla teki subjektiivisten tulkintaehdotustensa avulla esityksestä melkein melodraamaa. Toisaalta räppäyksenkin voi tulkita riimitetyksi melodraamaksi, joten tässäkin suhteessa konsertin ja näyttelyn maailmat olivat lähempänä toisiaan, kuin miltä ensi silmäyksellä tuntui. Kuitenkin kyseisen konsertin tuominen moiseen ympäristöön teki konsertista yhden erikoisimmista, joita olen kokenut.

Avainsanat: ArtsBBQ Vantaa FestivalChi Moduhip hopIce TLauri HonkavirtaThe Notorious B.I.G.Tupac ShakurVantaan Taidemuseo

Uusimmat

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

17.5.2025

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info