Ei ole yksinkertainen tehtävä purkaa ja analysoida maailman pahuutta kahdessa tunnissa – ja vieläpä musikaalin voimin. Tähän tehtävään oli kieli poskessa ryhtynyt KokoTeatteri Miss Barbara -ihmiskauppamusikaalillaan.
Yleisölle luvattiin erilaista musikaalikokemusta – ja sen se myös sai. Esityksen teemoiksi oli valittu seksi- ja kaivosteollisuus, ydinjätteen uudelleensijoittaminen, marjanpoimijat, lapsityövoima, elinten myynti, harmaa talous…
Ihmiskaupan käsittely laajeni maailman pahuuden prosessoinniksi, mikä oli toisaalta oivaltavaa. Samalla aiheen paisuminen johti esityksen latistumiseen; oli vaikeaa päästä pintaa syvemmälle.
Miss Barbara herätti ajattelemaan vastuutamme tuleville sukupolville. Runnotaanko Suomesta EU-maiden yhteistä ydinjätteiden loppuvarastoa? Kaikki on kaupan, kunhan hinnasta sovitaan, ja kunhan on jotain, mitä kaupata.
Rankkojen teemojen käsittely oli vaatinut vahvaa etäännyttämistä. Miss Barbara rakentuikin alatyylisen kielen ja huumorin, liioitellun suoruuden ja fantasian varaan.
Räävitön Anna Veijalainen kipinöi musikaalin pääroolissa. Timo Hirvosen luotsaama jazztrio viihdytti erinomaisesti, ja bändin jäsenet olivat olennainen osa itse esitystä. Äänentoistossa oli viilauksen varaa: laulujen sanat katosivat turhan usein soitinten alle.
Veijalaisen »omatekemä» eli hänen poikansa oli osa vaikuttavinta kohtausta, jossa pahuuden ruumiillistuma, Miss Barbara, sai hyväksikäytetyn luopumaan niin puolustautumisesta pahaa vastaan kuin itsemurhastakin.
Lavastuksen, puvustuksen ja valaistuksen psykedellinen ja sadunomainen maailma oli vaikuttavimmillaan toisen puoliajan rullaluistelu- ja keinukohtauksessa, joka oli kuin suoraan Liisa Ihmemaasta.
Miss Barbara KokoTeatterissa Helsingissä. Käsikirjoitus Maria Oiva ja Anna Veijalainen, ohjaus Maria Oiva, kapellimestari ja sävellysvastaava Timo Hirvonen, roolissa Anna Veijalainen, bändissä Timo Hirvonen, Jussi Lehtonen ja Arttu Takalo, lavastus- ja pukusuunnittelu Satu Vihavainen, video- ja valosuunnittelu Mikko Orpana.