• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Sivuikkuna

Idan meri

Tuulikki Poutiainen kirjoittanut Tuulikki Poutiainen
13.9.2015
kategoriassa Sivuikkuna
Lukuaika: 2 min
Idan meri

August B. Hanssen: Ida's Diary.

Ida’s Diary Rakkautta ja anarkiaa -festivaaleilla. Ohjaaja August B. Hanssen on paikalla näytöksessä 24.9 klo 19.00 Kinopalatsi 8:ssa.

Se joka kommentoi persoonallisuustestiä sanomalla ”blah, blah, blah” on Ida. Se joka käyttää liikaa päihteitä on Ida. Se joka haluaa, että psykiatri ottaa selvää, mikä hänessä on vialla, on Ida – ironinen mutta toiveikas Ida. Se joka syö puolikkaan suklaapalan ja pähkinän mahtuakseen kesällä tiettyihin housuihin on Ida. Se joka ostaa kultakaloja on Ida. Se joka syöttää kuolleen kultakalan kissanpennulle on Ida. Se joka ei kuule psykiatrin puhetta vaan pelkkää ääntä on Ida. Se joka pettyy itseensä kun ei voi olla viiltelemättä on Ida. Se joka tilaa nettikaupasta koristepääkallon on Ida. Se jonka mielestä meri on erinomaista terapiaa on Ida. Se joka nauttii humalassa mielensä tekemistä hulluista matkoista on Ida. Se joka kiipeää Norjan korkeimmalle vuorelle on Ida. Se joka pelkää elää koska ei tiedä mitä seuraava päivä tuo tullessaan on Ida. Se joka pelkää kuolla koska ei tiedä mitä kuolema tuo tullessaan on Ida. Se joka on iloinen täyttäessään 24 on Ida. Se joka oppii että pääsee tunteistaan aina yli vaikka ei siltä tuntuisi on Ida. Se joka on kiitollinen ihmisistä on Ida. Se joka puhuu itsestään kolmannessa persoonassa kuin terapeutin äänellä on Ida: ”Ida, ei auta polttaa pilveä. [–] Tee jotakin ongelmillesi sen sijaan että vain hellit niitä.” Se joka rauhoittuu meren äärellä on Ida: ”Tämä on Idan uusi strategia talviöiden hallitsemiseksi.”

Kun ihmisen videomuotokuvaa pilkkoo lauseiksi kuten yllä, se näyttäytyy kubistisena kuvana vailla syvyyttä, kaikki puolet samanarvoisina, irrallisina, vailla intensiteettiä. Kuvattavan henkilön monipuolisuus piirtyy silti näkyviin. Tämä on tärkeää siksi, että Ida’s Diaryssa on kyse yksityisestä ja rehellisestä videopäiväkirjasta, jonka nähtyään on ahdistuksen vallassa. Palauttamalla Ida lauseiksi muistaa helpommin, että Ida ei ole pelkkää vellovaa toivottomuutta ja taistelua itsetuhoyllykkeitä vastaan. Hän on myös äärimmäistä iloa vaikkapa perunoista, joita hän on ensimmäistä kertaa itse ostanut, ja vieläkin suurempaa iloa ensimmäistä kertaa itse keitetyistä perunoista. Äkkiä ihminen, joka on juuri arvioinut elämänsä toivottomaksi, tunteekin ylpeyttä ensimmäisten perunoiden vuoksi.

Ida Stormin potilasasiapapereissa lukee tunne-elämältään epävakaa persoonallisuus. Asiat tapahtuvat Idalle tässä ja nyt, äärimmäisellä intensiteetillä, jota kuvastaa myös vertaus kultakalasta. Kun Ida laskee lemmikkikultakalansa järveen ja häneltä kysytään, pärjääkö kultakala siellä, Ida vastaa: ”Juuri nyt pärjää.” Kultakala pärjää järvessä juuri nyt yhtä suurella varmuudella kuin kuolee sinne juuri nyt.

”Minulla oli tapana hallita talviöitä spiidillä ja viiltelyllä. Mutta nyt olen täällä. Kohtaan pelottavan pimeyden. [–] Harmi ettei kamera näe merta.” Ida kykenee taistelemaan itsensä puolesta yhtä suurella ehdottomuudella kuin hetkeä aiemmin itseään vastaan. Ida ajaa öisen meren rannalle vaikka hän ei haluaisi, sillä hän tietää, että juuri silloin kun ei halua, niin täytyy tehdä, ajaa lempipaikkaansa.

Kamera saattaa nähdä ainoastaan yön, mutta Ida näkee meren yön läpi, hän lähes itkee, miten mitkään sanat eivät riitä tekemään merelle oikeutta. Se joka uskaltaa elää elämäänsä on Ida, joka sanoo: ”Mitä me tekisimme ilman merta?”

Avainsanat: August B. Hansenepävakaa persoonallisuushäiriöIda StromIda's DiaryKinopalatsikissanpentukultakalapersoonallisuushäiriöpersoonallisuustestipsykiatrispiidivideomuotokuvaviiltely

Uusimmat

Cornelis Vreeswijk oli kosmopoliittinen ruotsalaisen ilmaisun ymmärtäjä

Cornelis Vreeswijk oli kosmopoliittinen ruotsalaisen ilmaisun ymmärtäjä

29.6.2025
Kulttuurivihkoilta luvassa monipuolinen kirjasyksy

Kulttuurivihkoilta luvassa monipuolinen kirjasyksy

23.6.2025
Iranilaistaustainen yrittäjä: ”Kukaan ei ole kysynyt, miten perheeni voi”

Iranilaistaustainen yrittäjä: ”Kukaan ei ole kysynyt, miten perheeni voi”

22.6.2025
Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

18.6.2025

Palkka-armeija Wagnerin nousu ja tuho

17.6.2025
”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

17.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuuriko poliittista? Ei kai sentään!

12.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

12.6.2025

Jakarta-metodi, dekolonisaatio ja uuskolonialismi – rikokset ihmisyyttä vastaan

5.6.2025

Turvallisuuspolitiikan kadonneet osat – ilmastokriisi ja ydinaseet

22.5.2025
Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

17.5.2025

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info