Jukka Paaso on toiminut Turun yleissuunnitteluarkkitehtina 1987–2010. Osallistunut virassa mm. yleiskaavoitukseen, lähiöiden uudistamiseen sekä maahanmuuttajien asumiseen ja esteettömyyssunnitteluun. Turun kaupunginvaltuuston jäsen 1992-2000 (ensin Vihreissä, sitten SDP:ssä). Turun taudin, edustuksellisten vallankäyttäjien valkokaulusrikollisuuden tutkija. Nyt eläkkeellä Kauhavalla. Harrastaa kirjoittamista, kuvataidetta, historiaa ja filosofiaa.

MUSTAN VALUN SANA

1. PERINTEISESTÄ TIETÄMIS-, TODELLISUUS-, HALLITSEMIS- JA EDISTYSUSKOSTA EI OLE KORONAVIRUSPANDEMIAN JYRÄÄMISEN JÄLKEEN MITÄÄN JÄLJELLÄ.

VASTA KUN TIETOUSKO PÄÄTTYY, MURTUU MYÖS VASTARINTA MAAPALLON KANSAINVÄLISTYMISTÄ VASTAAN.

Kaikki muuttuu, ei palaa entiselleen mikään

VALTIOIDEN LOPPU LÄHESTYY. KULJEMME KOHTI KANSAINVÄLISTÄ MAAPALLOA.

YLE ULKOMAAT uutisoi 13.9.2020, että ”Kreikka vahvistaa asevoimiaan keskellä aluekiistaa Turkin kanssa: 18 hävittäjää Ranskasta ja tuhansia uusia sotilaita”. TURKILLA JA EU:LLA ON OLLUT KIISTOJA NIIDEN PAKOLAISSOPIMUKSESTA. KREIKKA, TURKKI JA RANSKA OVAT NATON JÄSENIÄ.

Ihmisenä oleminen, tietäminen ja hallitseminen

EDISTYSUSKOISTA SUOMEA pidettiin jokin aika sitten KOULUOPETUKSEN MALLIMAANA. Nyt SUOMI MARKKINOI ITSEÄÄN VIRUSTORJUNNAN MALLIVALTIONA.

Suomalaiset eivät kuitenkaan TIEDÄ EIVÄTKÄ HALLITSE MITÄÄN yhtään paremmin kuin muu ihmiskunta.

Ilmastonmuutos ja viruspandemia murtavat kaiken tähänastisen

0. ”YKSILÖN JA TAITEEN VAPAUS-kirjoitukseni perustuvat IHMISENÄ OLEMISEN IHMETTELEMISEEN.

Tämä on käsitykseni:

EN USKO TIETOON TIETEESEEN SEKÄ KAIKEN HALLITSEMISEEN (”TIETO ON VALTAA-AJATTELUUN JA TOIMINTAAN) enkä siihen, että TÄÄLLÄOLOSSAHENKI TOTEUTTAA SUUNNITELMAANSA”.

GESCHICHTE UND KLASSENBEWUSTSEIN (GEORG LUKÁCS)

KAPITALISTISEN MAAILMAN omaksumat LIBERALISTISET VAPAUDET, etenkin VAATIMUS KAPITALISTISEN TALOUDEN TOTAALISESTA VAPAUDESTA, ovat aiheuttaneet maapallon laajuisen LUONTO- JA YMPÄRISTÖKATASTROFIN.

KAPITALISTISEN MAAILMAN omaksumat VAPAUSKÄSITYKSET ovat nyt AHTAALLA MAAPALON LAAJUISEN KORONAVIRUSPANDEMIAN johdosta.

Nationalistisen historiankirjoituksen loppu

Kun asuin jonkin aikaa Loviisassa 2019, kirjoitin muutaman kirjoituksen. Tässä eräs niistä. Olen täydentänyt jälkikäteen tätä kirjoitusta ajankohtaisilla seikoilla.

Loviisassa 6.11.2019 / Kauhavalla 6.7.2020

NATIONALISTISEN HISTORIANKIRJOITUKSEN LOPPU

LUONNON RAJATON KAHMIMINEN IHMISSUIHIN PITÄÄ LOPETTAA HETI.

Dialektisen järjen kritiikki (Sartre, 1960)

IHMISYKSILÖ ON MAAILMAAN HEITETTY.

IHMISENÄ OLEMINEN JA ”TÄÄLLÄOLON TODELLISUUS” ON sen jälkeen ”SATTUMANVALUA”, JÄNNITTEITÄ JA RISTIRIITAISUUTTA ILMAN TIETÄMISTÄ, JÄRKEILEMISTÄ JA HALLITSEMISTA.

YHTEISKUNTAKAAN EI OLE KOSKAAN HALLITTU JA VALMIS. SIINÄ RIKKAIDEN JA KÖYHIMPIEN VÄLINEN JÄNNITE AIHEUTTAA KOKO AJAN RISTIRIITOJA.

Uskaltaako vai ei?

Nyt minun täytyy sanoa jotakin itsestäni. En ole ollut syystä pitkään minkään PUOLUEEN jäsen. Olen FILOSOFIASTA KIINNOSTUNUT VASEMMISTOLAINEN.

Arvostan nykyisin eniten EKSISTENTIALISTISTA JA MARXILAISTA FILOSOFIAA. Pidän itseäni marxistina ja eksistentialistina (kulttuurieksistentialistina ja -marxistina).

Tajuntaa ei voi kahlita

Sartren eksistentialismin mukaan IHMINEN ON RADIKAALISTI VAPAA, koska TAJUNTAA (asioiden ja ilmiöiden yksilöllistä tulkitsemista ja ymmärtämistä/JP) ei voi KAHLITA.

Ilmaisu "radikaalisti vapaa" viittaa mielestäni myös vallankumouksellisuuteen, kun ihminen on "äärimmäisen vapaa". Eksistentialismia vihataan eniten juuri tästä syystä.

Koronavirus

1700-luvun lopun Ranskan suuressa vallankumouksessa irtaannuttiin valtiossa ylintä valtaa käyttäneistä AUKTORITEETEISTA, kuten kuninkaista ja kirkon johtajista. Valtion uudeksi ylimmäksi valtapeluriksi nousi KANSA. Ajankohdan iskulauseeksi tuli "JÄRKI JA VAPAUS".

Yksipuolisesti elinkeinona maatalous

ELINKEINORAKENTEEN YKSIPUOLISUUS lyö pitkään jatkuessaan leimansa koko PAIKALLISKULTTUURIIN. Esimerkiksi VUOSISATOJA YKSIPUOLISESTI MAATALOUSVALTAISENA pysynyt seutu täyttyy kaikessa maatalousvaltaisen kulttuurin piirteistä.

ILMOITUS